فرصت سوزی در روسیه ؛ فرصت سازی در قطر

  • توسط محسن سبزه پرور
  • ۷ سال پیش
  • ۰

اشاره : دکتر مهدی کریمی تفرشی رییس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی ؛ طی ۵۸ سال از تاسیس این مجتمع ؛ در سال ۱۳۸۰ نسل سوم صنایع غذایی گلها را برپایه دانش و تکنولوژی روز و با بهره بردن از نیروهای متخصص و کارآمد با بهره بردن از توانایی خود با مدرک دکترای مدیریت ؛ مجموعه ای با پتانسیل عظیم در زمینه تکنولوژی، تولید و علم روز را نقش آفرینی کرد، به اعتقاد وی صنعت غذایی نقش مهمی در افزایش صادرات غیر نفتی و نیز رشد اشتغالزایی دارد. به گفته وی ارزش صادرات یک بشــکه زرشک ایران 7برابر ارزش صادرات یک بشکه نفت است. به همین دلیل می بایست دولت به تقویت صــادرات مواد غذایی توجه ویژه ای داشته باشد ادامه این گفتگو ی اختصاصی در پی می آید .

 

گزارش امروز – اقتصادی : عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان ، می گوید : متأسفانه بزرگترین مشکل پیش روی صنعت مواد غذایی؛ نقدینگی برای تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان است اگر مواد اولیه به صورت نقدی خریداری شود قیمت تمام شده کاهش پیدا می کند. همه شرکت ها چه آنان که با حداقل ظرفیت کار می کنند و چه آنانی که شرایط بهتری دارند برای ادامه فعالیت خود نیاز به «نقدینگی و وام تولید» دارند تا بتوانند چرخه تولید کشور را بچرخانند.
دکتر کریمی تفرشی ؛ با ابرازخرسندی ازانتخاب وزیر جدید صنعت و معدن گفت : امید وارم وزیر جدید و بانک کشاورزی اهمیت بیشتری به پرداخت وام با تعرفه های تولید به تولیدکنندگان بدهند البته این طور نباشد که تولیدکنندگان بخواهند وام ها را با تعرفه های آزاد دریافت کنند که کالاهای آنها با قیمت بالاتری تمام شود و در این شرایط، ضرر کننده اصلی مصرف کنندگان خواهند بود به خاطر اینکه قیمت کالا بالاتر در می آید.
رییس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها ؛ با بیان اینکه صادرات محصولات غذایی طی یک دهه گذشته همواره روندی صعودی داشته و از حدود ۵۰۰میلیون دلار در سال ۸۵ درحال حاضر به بیش از۶ میلیارد دلار رسیده است افزود : در حال حاضر۸۰ در صد صادرات به عراق، امارات، کویت، چین، ترکیه، کره، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، پاکستان انجام می شود.

صادرات ۶ میلیارد دلاری مواد غذایی

کریمی تفرشی؛ در خصوص صادرات مواد غذایی به کشور قطر اشاره می کند ومی گوید : قطر فرصت مناسبی برای صادرات مواد غدایی کشور است تا پیش از این بحران، قطر بیشتر کالاهای ترانزیتی خودش را از طریق امارات و عربستان وارد می کرد. بعد از تحریم قطر، عربستان و امارات جلوی ترانزیت کالا به قطر گرفتند.
وی ؛ با بیان اینکه قطر در سال۲۰۱۶ حدود ۳ میلیارد دلار مواد غذایی و محصولات کشاورزی وارد کرده است می افزاید : متاسفانه از این رقم ، تنها۲۰ تا ۱۸ میلیون دلار آن سهم مواد غذایی صادراتی ایران بود که سهم بسیار ناچیز و اندکی است در حالی که می توانست به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار افزایش داشته باشد.
به گفته اولین وتنها دارنده نشان شوالیه اروپا در صنعت غذایی ؛ امروزمردم قطر استقبال خوبی از کالاهای ایرانی می کنند و پیش بینی می کند که اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند، تا پایان سال ۲۰۱۷ میتوانیم چند صد میلیون دلار به قطر صادرت داشته باشیم.
مرد سال صنعت غدایی می افزاید : ما در زمینه حبوبات، غلات، صنعت شکلات، صنایع لبنی اقدام به صادرات به قطر کرده ایم؛ حتی صنعت بسته بندی ما نیز در این زمینه فعال شده است. البته ممکن است که سرعت ورود محصولات بسته بندی ما به قطر کم باشد ولی این راه باز شده و خوشبختانه محصولات بسته بندی ما مورد استقبال مصرف کنندگان قطری قرار گرفته است.
دارنده جایزه نوبل مدیریت از بنیاد اروپایی توسعه مدیریت EFMD ؛ با بیان این که عراق در سال ۲۰۱۶ حدود ۸ میلیارد دلارواردات داشته است که فقط۹۰۰ میلیون دلارآن مربوط به ایران بوده است گفت : با توجه به هم‌مرز بودن دو کشور، میزان صادرات ما به عراق در حد پایینی است این در حالیست که که اولین محموله صادراتی مواد غدایی طی هقته گذشته به شهرموصل وکشور افغانستان صادر شده است.
فرصت سوزی در روسیه
دکتر کریمی تفرشی ؛ همچنین در خصوص صادرات به روسیه افزود : هرچند قطر فرصت خوبی برای ما ایجاد کرد؛ متاسفانه ما درروسیه این فرصت را از دست دادیم ؛ روسیه یک بازار چند صد میلیون نفری بود که ما در آنجا فرصت سوزی کردیم یک بخش به بی اعتمادی تجار و مردم روسیه از قبل به کالای بی کیفیت ایران بر می گردد و بخشی دیگر به تبلیغات سویی که از بعضی کشور ها صورت می گرفت.

رفع مشکل تولید کنندگان در گرو ترزیق نقدینگی
وی؛ در خصوص رقابت تولید کنندگان صنایع غذایی می گوید : دراین بخش برای بسته بندی مناسب، حضور مواد غذایی ایرانی در بازارهای جهانی و رقابت با سایر مدعیان این عرصه ضعف داشته ایم و هنوز هم بسیاری از واحدهای تولیدی نیز با ماشین آلات و تجهیزات فرسوده و قدیمی فعالیت می کنند.
به اعتقاد دارنده تندیس زرین چهره ماندگار مدیریت ایران ؛ رفع این مشکلات در گرو تزریق نقدینگی مناسب به این صنعت است که به مثابه تنفس مستقیم برای صنایع محسوب می شود اما متأسفانه هنوز هم بسیاری از بنگاه های کوچک و زود بازده این بخش ؛ به دلیل شرایط بد اقتصادی و ناتوانی در باز پرداخت وام های بانکی مجبور به تعطیلی و واگذاری خطوط تولید به دلیل بدهی به بانک ها شده اند.
۱۶ در صد اشتغال زایی در صنعت مواد غدایی

مشاورعالی هیات مدیره انجمن علوم و صنایع غذایی ایران ؛ با بیان اینکه ؛بیش از۱۶ درصد اشتغالزایی مربوط به این صنعت است از دولتمردان می خواهد که با حساسیت بیشتری به صنعت غذا توجه نشــان دهند چرا که بسیاری از واحدها با کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستند و باید تسهیلات با نرخ مناسب تری در اختیار آنها قرار گیرد.
تفرشی ؛ با بیان اینکه حدود ۵۲ در صد از کل سهم بازار ایران را تامین می کند گفت: در حال حاضر در این مجموعه ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و حدود ۱۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند.
دارنده گواهینامه مدیریت UNIDO از نمایندگی سازمان ملل در ایران ، در خصوص صارات صنایع غدایی گلها می گوید : محصولات گلها را به کشورهای حاشیه خلیج فارس، استرالیا، کانادا، روسیه و گرجستان ؛ آفریقای CIS جنوبی و بعضی از کشورهای اروپای شرقی صادر می شود.
هدر رفت ۲۵ در صد مواد غدایی در کشور

دکتر کریمی تفرشی ؛ بابیان اینکه ؛ سالانه ١٣٠ میلیون تن مواد غذایی در کشور تولید می شود گفت : متاسفانه ۲۵ میلیون تن آن هدر می رود این در حالیست که با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور، می توان از این هدررفت جلوگیری کرد.
دارنده گواهینامه عضویت در کنفدراسیون صنعت ایران ؛ همچنین از نبود زیر ساخت ها ی مناسب در صنعت غذایی کشورانتقاد کرد و گفت : با توجه به اینکه ایران یکی ممتازترین کشورها درزمینه گیاهان دارویی وصنایع داروسازی است با نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی روبروست ؛ به عنوان مثال ما بزرگترین باغات لیمو را دراستان فارس داریم اما به دلیل نداشتن تجهیزات نمی توانیم از پوست آن استفاده کنیم این در حالیست که یک شرکت یونانی پیشنهاد خرید پوست لیمو داده است در صورتی که می توانست برای ما ارزش افزوده بسیار بالایی دربخش صادرات داشته باشد.
عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ؛ با اشاره به ویژگی خاص منطقه ؛ موقعیت سوق الجیشی ایران ؛ برخورداری ازحاصلخیزی و چهار فصل بودن کشورمان گفت : چنانچه با برنامه ریزی واحد ؛ مثلث دانشگاه؛ دولت و بخش خصوصی درکنار هم قرار دهیم؛ می توان شاهد رشد و تحول عظیمی در این صنعت باشیم .
رمز موفقیت صنایع گلها
دکتر مهدی کریمی تفرشی ؛ رمز موفقیت خود را نگه داشتن کمیت وکیفیت دریک خط معین ؛ تنوع کاری و اعمال نظرات مردمی ؛ ارتباط با مشتری از سوی واحد تحقیق و توسعه ؛ استفاده از نیروی جوان تحصیلکرده ؛وپشتکار مدیران عنوان کرد
گفتنی است؛ کتاب های «مدیر موفق کیست»، «گیاهان دارویی»، «رمز و راز تغییر»، «کارآفرینی» از تألیف های این مدیر موفق است.

انتهای پیام /////////

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *