گزارش امروز: رئیس هیات مدیره شرکت توسعه صادرات و فروش پوشاک با بیان اینکه امروزه بازار پوشاک را به متخلفان تقدیم کر ده ایم و فرش قرمز برایشان پهن می کنیم گفت: : مدعیان حمایت از تولید که کمپین حمایت ار تولید راه می اندازد خود بزرگترین صدمه را به تولید می زنند.
به گزارش خبر نگار ما ؛ همایشی با عنوان «حمایت از تولید داخلی پوشاک و چالش های نظام توزیع» ز سوی اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و انجمن صنایع پوشاک ایران در محل دائمی نمایشگاه بین المللی برگزار شد.
در این همایش «شهباز حسن پور» عضو فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی، «افسانه محرابی» مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک، «گلنار نصرالهی» مشاور وزیر صنعت در امور صنایع نساجی و پوشاک، اعضای اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و شماری از تولیدکنندگان حضور داشتند.
رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در این همایش گفت: قاچاق پوشاک و هر کالای دیگر حتی سنگ قبر جنایت است و باید مسئولان و دست اندرکاران با آن برخورد کنند.
«مهرداد زکی پور» افزود: سخنان دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت گویای این است که وی به وضعیت فلاکت بار پوشاک در مقابل عوامل بیگانه اشراف داشته و راهکار مناسبی دارد و امیدواریم چراغ مبارزه با قاچاق روشن شود.
واردات ۱۲ میلیاردی از مبادی قانونی
وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین امضای تفاهمنامه توسعه اشتغال روستایی اعلام کرد: به راحتی بازار پوشاک را واگذار کردیم و ١٢ میلیارد دلار پوشاک از مبادی قانونی وارد می شود اما حقوق گمرکی نمی پردازد».
زکی پور ادامه داد: همانطور که در ابعاد بسیار گسترده در کشور با تروریسم مقابله می شود انتظار داریم به همان وسعت با قاچاقچیان نیز برخورد شود و این وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت، اصناف، سازمان توسعه و تجارت، تعزیرات و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.
وی تصریح کرد: ورود پوشاک قاچاق، کارگر متخصص ایرانی را بیکار و صنعت کشور را ناکارآمد کرده و در مقابل باعث تقویت صنعت کشورهای دیگر همچون چین و ترکیه شده است.
رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک تنها راه حمایت از تولید داخل را تقویت آن، تبدیل آمار رسمی واردات پوشاک به 2 میلیارد و 700 میلیون دلار و مقایسه میزان واردات کالای تولیدی با قاچاق کالا عنوان کرد.
بیش از ۲ میلیارد قاچاق پوشاک در ایران
مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: صنعت نساجی و پوشاک نسبت به صنایع دیگر به سرمایه گذاری اندکی نیاز دارد، در حالی که ایجاد اشتغال در این صنعت بالاست.
«افسانه محرابی» افزود: براساس گزارش های بین المللی در سال 2016 صادرات صنایع پوشاک در جهان 800 میلیارد دلار بود که 6.5 درصد از صادرات کالاهای صنعتی دنیا را شامل می شد و ایران با بازار مصرفی 1200 میلیارد دلاری و با 79 میلیون جمعیت یکی از بازارهای مهم مصرفی در جهان است.
محرابی با اشاره به وجود آمارهای مختلف در بخش قاچاق پوشاک گفت: حداکثر آمار قاچاق پوشاک 2 میلیارد و 700 میلیون دلار است و نباید روی اعداد و ارقام قاچاق تمرکز کنیم؛ بلکه بحث اصلی باید از بین بردن قاچاق و حمایت کردن از تولید باشد و این، فقط با کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت کالاها میسر است.
مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: باید در صنعت پوشاک و نساجی به سمت صنعت دانش بنیان حرکت کنیم و تولید رقابت پذیر در سطح بین المللی داشته باشیم.
وی گفت: دولت برای حمایت از صنعت نساجی و پوشاک اقدامات مناسبی همچون بازسازی و نوسازی صنعت، توانمندسازی ظرفیت های بومی، برندسازی، شناسنامه دار کردن و جذب سرمایه گذاری خارجی، مدیریت نظام تعرفه ای و تخصیص شناسه کالا اعم از وارداتی و تولید داخلی انجام داد اما باید توجه داشته باشیم حل برخی مشکلات فرادستی است و به همکاری تیم اقتصادی نیاز دارد.
دستورالعمل واردات پوشاک به اصلاح نیاز دارد
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور صنایع نساجی و پوشاک نیز یکی از اقدام های دولت یازدهم برای حمایت از صنعت پوشاک را دستورالعمل واردات پوشاک عنوان کرد و گفت: از 2 سال پیش تدوین راهبرد پوشاک با سه سرفصل سوق دادن کالاهای نساجی به سمت واردات رسمی، اقدام فرهنگی برای معرفی کیفیت و تقویت تولید داخل آغاز و در شهریورماه 1395 ابلاغ شد.
«گلنار نصرالهی» یادآوری کرد این دستورالعمل به دلیل مشکلاتی که داشت هنوز اجرایی نشده است و افزود: زمزمه هایی مبنی بر حذف این دستورالعمل در وزارت جدید صنعت، معدن و تجارت شنیده می شود که باید بگویم درست نیست و نظر وزیر صنعت این است که بازار داخلی را به دست خارجی ها ندهیم.
به گفته وی، این دستورالعمل به اصلاحاتی نیاز دارد.
این مسوول یادآوری کرد: از اواخر پارسال با هدف ساماندهی واردات پوشاک از مبادی داخلی، 21 واحد صدور گواهی فعالیت را تقاضای کرده اند که تاکنون برای 14 واحد خارجی گواهی صادر شده که چهار واحد متعلق به کشورهای اروپایی است و امیدواریم تا یک ماه آینده بقیه شرکت های نیز گواهی فعالیت دریافت کنند.
عدم دسترسی مجلسی ها به تولید کنندگان
رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: حمایت از تولید داخل از برنامه های مجلس و دولت است که سعی کردیم در برنامه ششم توسعه به این مهم توجه کنیم اما یکی از معضلات بخش تولید، خودتحریمی است.
«شهباز حسن پور» ادامه داد: در شهر کوچک ما بازاریابان خارجی فعالند اما تاکنون هیچکدام از واحدهای تولیدی کشور حتی یک بار به این شهر نیامده اند و متاسفانه تولیدکنندگان ما حاضر نیستند به نسبت بازارهای هدف همراهی داشته باشند و اقدام کنند.
«برخی تولیدکنندگان، مجلس را در تصویب بعضی لایحه ها مقصر می دانند، در حالی که آنها می توانند و باید پیش و هنگام تصویب لایحه ها در مجلس حاضر شوند و مشکلات خود را بیان کنند».
نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: دولت و مجلس آماده حمایت از تولید کننده است و مقرر شده است رایزن های اقتصادی باتجربه ای از بخش خصوصی همراه سفیران ایران در کشورهای مختلف حضور داشته باشند.
فضای برندسازی تغییر کرده است
عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران نیز گفت: اگر به برندسازی داخلی اهتمام نداشته باشیم باید بپذیریم خدمتگزار نشان های تجاری خارجی باشیم.
«شاهین فاطمی» تصریح کرد: بیش از سه درصد منابع دنیا در کشور وجود دارد. بنابراین در کشور دغدغه تولید نداریم.
فاطمی گفت : اگر به دنبال ایجاد اشتغال، مقابله با تهاجم فرهنگی و ارزش افزوده هستیم باید پوشاک کشور را به سمت برندسازی هدایت کنیم.
فاطمی ادامه داد: فضای برندسازی در دنیا تغییر کرده است و نشان های پایدار به دنبال ایجاد تجربه جدید برای مصرف کننده اند، بنابراین ضروری است ما نیز علاوه بر کیفیت به دنبال فراهم کردن تجربه جدید برای مصرف کنندگان باشیم.
به گفته وی، با سرمایه گذاری روی ایجاد نشان های تجاری و کمک دولت، از خدمتگزاری برای نشان های تجاری خارجی رها می شویم.
فرش قرمز برای متخلفان
رئیس هیات مدیره شرکت توسعه صادرات و فروش پوشاک با بیان اینکه امروزه بازار پوشاک را به متخلفان تقدیم کر ده ایم و فرش قرمز برایشان پهن می کنیم افزود : الان جنگ فیزیکی وجود ندارد و آنچه وجود دارد جنگ روانی است که عده ای سودجو برای عده ایی هایی متخلف فرش قرمز پهن کردند حال چه بر سر تولید داخلی افتاده که به کسانی که به روش های مختلف مجوز ندارند مجور فروش می دهند.
مجید افتخاری افزود : ۳۰۰ فروشگاه وجود دارد که متعلق به دو نفر است که روزانه ۲ میلیون فروش دارند اما متاسفانه تاکنون برای شناسایی آن اقدامی به عمل نیامده است.
وی با بیان اینکه تا کی باید منافع ملی کشور را قربانی منافع آنی افرا دکرد گفت : مدعیان حمایت از تولید که کپین حمایت ار تولید راه می اندازد خود بزرگترین صدمه را به تولید می زنند در حالی که حمایت از تولید باید از قالب مفاهیم خارج شود و نیاز است دولت به صورت جدی با متخلفان و متقلبان برخورد کند.
واردکنندگان پوشاک از قوانین کشور پیروی کنند
رئیس هیات مدیره شرکت توسعه صادرات و فروش پوشاک گفت: مشکل صنعت پوشاک کشور بازار فروش است، در این صنعت سلیقه مصرف کننده تغییر کرده است و حق انتخاب دارد. از سوی دیگر است .
افتخاری مشکل دوم را واردات پوشاک اعلام کرد و افزود: واردات پوشاک می تواند باعث پویایی بازار شود، به شرطی که طبق قوانین کشور باشد و پوشاک به شکل قاچاق وارد کشور نشود.
افتخاری یادآوری کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند واردات کالایی که در داخل تولید می شود حرام شرعی است و در واقع این یک فتوای شرعی است که باید به آن عمل شود.
وی تصریح کرد: متاسفانه برای برخورد با کالای قاچاق برخی فقط شعار می دهند و پویش راه می اندازند اما در عمل هیچ برخوردی نمی کنند.
همایش «حمایت از تولید داخلی پوشاک و چالش های نظام توزیع» در حاشیه برگزاری پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت پوشاک ایران و همچنین بیست و سومین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین های گلدوزی و محصولات نساجی تدارک دیده شده بود.
این نمایشگاه ها سیزدهم تا شانزدهم شهریورماه از ساعت 10 تا 18 در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران با حضور بیش از 60 شرکت داخلی آماده بازدید علاقهمندان است.
انتهای پیام //////