گزارش امروز : رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با اشاره به برگزاری «سرو نقره‌ای ۹۶»، این دوسالانه را بزرگترین رویداد طراحی گرافیک ایران دانست و گفت مسال برای اولین هیأت انتخاب آ‌ثار را حذف و انتخاب را به اعضای انجمن مختص کردیم،

نشست خبری پنجمین دو سالانه طراحی گرافیک با عنوان «سرو نقره‌ای 96» پیش از ظهر امروز (دوشنبه 27 آذر) با حضور مصطفی اسداللهی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و دیگر اعضا برگزار شد.

سداللهی در ابتدای این نشست، «سرو نقره‌ای» را بزرگترین رویداد طراحی گرافیک ایران دانست و اظهار داشت: طراحی گرافیک مهمترین رسانه تأثیرگذار در زندگی امروز بشر است. بر همین اساس فکر می‌کنم توجه به طراحی گرافیک، می‌تواند توجه به پیشرفت کیفی زندگی بشر باشد.

رئیس انجمن صنفی طراحان افزود: آموزش گرافیک و اهداف گرافیک را به مردم یکی از وظایف انجمن می‌دانیم و اگر به گرافیک در رسانه‌ها توجه کنیم می‌توانیم بسیاری از مسائل را حل کنیم.

وی افزود: بینال‌های 7، 8 و 9 توسط انجمن گرافیک ایران در سطح بین‌المللی برگزار شد اما بعد از بینال نهم، وزارت ارشاد برگزاری نمایشگاه‌ها را دچار وقفه کرد و انجمن گرافیک تصمیم گرفت خودش بینال‌ها (دوسالانه‌ها) را برگزار کند که اولین دوره در سال 1389 رقم خورد.

رئیس انجمن صنفی طراحان ادامه داد: جمعه اول دی ماه پنجمین سرو نقره‌ای افتتاح می‌شود و اختتامیه آن هم 15دی در موزه هنرهای معاصر برگزار خواهد شد.

حذف هیأت انتخاب آثار

ایمان صفایی دبیر پنجمین سرو نقره‌ای در ادامه نشست با ذکر توضیحاتی گفت: پنجمین سرو نقره‌ای از اول تا 12 دی برگزار می‌شود. امسال برای اولین هیأت انتخاب آ‌ثار را حذف و انتخاب را به اعضای انجمن مختص کردیم، این دو سالانه فقط مختص اعضای انجمن است و غیراعضا کسی نمی‌تواند در آن شرکت کند.

وی افزود: مدیر اجرایی محمدرضا خاکساری و اعضای هیأت مدیره انجمن گرافیک، شورای سیاست‌گذاری دوسالانه هستند. ضمن اینکه داوری آثار قبل از چیدمان نمایشگاه انجام نمی‌شود.

دبیر پنجمین سرو نقره‌ای اظهار داشت: در مجموع 226 طراح با 552 اثر شرکت کردند و در 12 بخش، 12 تندیس سرو نقره‌ای اهدا می‌کنیم. بخش سیزدهم که طراحی محیطی بود، از جایزه حذف شد چون هیچ اثری به دبیرخانه نرسید.

صفایی درباره جزئیات هر بخش گفت: در بخش پوستر 71 نفر با 150 اثر، در بخش طراحی جلد 34 نفر با 61 اثر، در بخش طراحی نشانه 108 نفر با 183 اثر، در بخش هویت بصری 38 نفر با 39 اثر، در بخش صفحه‌آرایی 27 نفر با 45 اثر، در بخش گرافیک تبلیغات 21 نفر با 39 اثر، در بخش کمپین‌های تبلیغاتی 6 نفر با 7 اثر، در بخش بسته‌بندی28 نفر با 41 اثر، در بخش دیجیتال 5 نفر با 8 اثر، در بخش طراحی عنوان‌بندی فیلم، میان برنامه تلویزیونی، اینفوگرافیک متحرک، ویدئو گرافیک و موشن گرافیک 10 نفر با 17 اثر و در بخش طراحی حروف 8 نفر با 10 اثر در این دوسالانه شرکت کرده‌اند.

* نمایش پلاکارد سردر سینما در نیم‌قرن پیش

دبیر پنجمین سرو نقره‌ای اظهار داشت: کتاب پنجم «سرو نقره‌ای» همزمان با اختتامیه توسط انتشارات آبان منتشر و در موزه هنرهای معاصر رونمایی می‌شود. نشستی تخصصی هم با موضوعات «تایپ دیزاین» برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بخش ویژه «پلاکارد، نگاهی به طراحی اعلان‌های سردر سینما» هم امسال به دبیری علی بختیاری برگزار می‌شود. این بخش برای آن دسته از طراحانی است که شاید حرفه‌ای و عضو انجمن نبودند، اما نقش مهمی در اعلان‌ها سردر سینما داشتند. این بخش جانبی هشتم دی در گالری سلام به نمایش در می‌آید که بیش از 20 پلاکارد را از 1342 تا 1381 در بر می‌گیرد.

جمع‌آوری اسناد نیم‌قرن فعالیت گرافیکی در ایران

مسعود سپهر نایب‌رئیس هیأت مدیره انجمن طراحان در بخش دیگری از این نشست، اظهار داشت: انجمن طراحان گرافیک ایران با حدود 70 تا 80 نفر تأسیس شد و زنده‌یاد مرتضی ممیز اگر در این جمع نبود، نمی‌توانستیم سنگ اول انجمن را بنا کنیم.

وی ادامه داد: در این مدت مستندات تصویری ارزشمندی منتشر کردیم و در توجیه و تعریف «تعرفه قیمت حرفه‌ای طراحی» موفق بودیم.

سپهر اظهار داشت: اسناد 50 ساله گرافیکی را بیش از سایر کشورهای آسیایی جمع‌آوری کردیم و رایزنی برای تأسیس انجمن گرافیک در خانه ارباب هرمز از دیگر فعالیت‌های انجمن است که به ثمر نشست.

مسعود بلوچ عضو هیأت مدیره انجمن طراحان هم در این نشست خاطرنشان کرد: کمیته موزه در انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران مسئول جمع‌آوری و آرشیو مستندات گرافیکی است و بیش از 10 هزار اثر جمع‌آوری شد و با همکاری سازمان زیباسازی، موزه گرافیک افتتاح شد.

در این نشست،‌ پوستر «سرو نقره‌ای96» که توسط صفایی طراحی شده، رونمایی و امضا شد.

انتهای پیام/////////////////////

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *