• صفحه خانگی
  • >
  • سیاسی
  • >
  • روحانی: کلنگ طرح جدید دولت برای تبدیل بافت های فرسوده به بافت های جدید دهه فجر به زمین زده می شود

گزارش امروز : رییس جمهوری از طرح های پیش بینی شده دولت در لایحه بودجه 97 را مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله و توجه به بافت های فرسوده عنوان کرد و گفت: کلنگ طرح جدید دولت برای تبدیل بافت های فرسوده به بافت های جدید دهه فجر امسال به زمین زده می شود.
روحانی: کلنگ طرح جدید دولت برای تبدیل بافت های فرسوده به بافت های جدید دهه فجر به زمین زده می شود
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه دوشنبه در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم این مطلب را در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات دولت برای مقابله با زلزله و این که بخشی از منتقدان دولت معتقدند شما در بازدید از مناطق زلزله زده در حلقه محافظان فراوان و در اتومبیل ضد گلوله حضور یافتید مگر قرار بود آنجا چه اتفاقی رخ دهد که شما اینگونه به کرمانشاه سفر کردید؟ ، بیان کرد.
رییس جمهوری خطاب به مجری برنامه پاسخ داد: ما حوادث تلخ و شیرین در کشور داریم، شما حوادث تلخ را ردیف کردید.
روحانی با بیان این که موضوع زلزله از موضوعات بسیار مهمی است که به آن پرداخته می شود، اظهار داشت: حادثه کرمانشاه حادثه ای کم سابقه بود که قدرت زیادی داشت و خداوند کمک کرد قبل از این زلزله،پیش لرزه آمد باعث شد که بسیاری از مردم از خانه خارج شوند وگرنه تلفات بیشتر می شد.
وی افزود: در زلزله کار خوبی صورت گرفت، البته این به معنای آن نیست که کار ما بی نقص است، در دقایق اول این حادثه من با وزیر کشور صحبت کردم، کمیته ای برای رسیدگی به این مساله تشکیل شد بلافاصله همان شب تیمی به کرمانشاه اعزام شد.
رییس دولت دوازدهم تصریح کرد: بخش امداد کار بزرگی در این حادثه انجام دادند هفت هزار و 817 مصدوم را در این حادثه نجات دادند و به بیمارستان ها منتقل شدند.
روحانی اضافه کرد: من بلافاصله به کرمانشاه رفتم، برخی از دوستان می گفتند چند روز دیگر به این استان بروید، حادثه تازه و لب مرز رخ داده است، ناامنی وجود دارد چند روز دیگر بروید ولی ما بلافاصله به کرمانشاه رفتیم، فردای روز زلزله به وزیران کشور و بهداشت ماموریت دادم که هر چه سریع تر به آن جا بروند و خودم نیز بلافاصله به کرمانشاه رفتم.
وی گفت: زمانی که به کرمانشاه رفتیم جایی مشخص شده بود در سرپل ذهاب از ماشین پیاده شدم در مسیری دیدم ساختمانی فروریخته ایستادیم همان جا پیاده شدم صحبت کردم البته برای محافظان سخت است.
وی افزود:هنگامی که به اتومبیل بازگشتم متوجه شدم بلندگویی قرار داده شده که بنده سخنرانی کنم، ایستادم دیدم بلندی نیست رفتم در اتومبیل که مسلط باشم با مردم صحبت کردم سپس شورا را کرمانشاه تشکیل دادیم.
رییس جمهوری ادامه داد: سپس من به بیمارستان رفتم و به مجروحین سر زدم، در آن بیمارستان تا آن موقع نزدیک به 600 عمل انجام شده بود برخی از پزشکان و پرستاران از شدت کار بیهوش شده بودند.
روحانی از همه نیروهای امداد گر، ارتش و سپاه در زلزله کرمانشاه تشکر کرد و گفت: البته ممکن است که نواقصی هم بوده باشد.
وی همچنین گفت: ما هنوز هم نگران عزیزان هستیم در موضوع اسکان موقت و اضطراری امکان خوبی صورت گرفت، بودجه لازم بلافاصله تخصیص داده شد، کانس و چادردر اختیارشان قرار داده شد.
وی اظهار داشت: ایران کشوری است که در گسل زلزله قرار دارد، در این ایام می بینید که تقریبا روزانه از شمال کشور تا جنوب یک جایی لرزش داریم، در کرمانشاه صدها پس لرزه داشتیم، این معنایش این است که باید کشور و محل مسکونی مردم را برای این حوادث آماده کنیم تا خسارت کم شود و تلفات کم شود.
رییس جمهوری افزود: در زلزله استان کرمان مشاهده کردید که تلفات و خسارات کم بود چون برخی از این مکان ها بازسازی شده بود، ساختمان ها آماده تر بود.
روحانی تصریح کرد: کشور را باید برای این کار آماده کنیم، از مهم ترین طرح ها این بود که ساختمان ها با مهندسی و مقاوم در برابر زلزله باشد، جاهایی که مقررات به دقت اجرا و پیاده و نظارت شده، ساختمان ها به خوبی مقاومت کردند ولی آن مکان هایی که که نظارت نشده با حادثه مواجه شدیم.
وی تاکید کرد: از طرح هایی که در بودجه 97 پیش بینی کردیم که به مقاوم سازی و مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله اشتغال و رفاه مردم مربوط می شود مساله بافت های فرسوده است.
رییس قوه مجریه تصریح کرد: ما تصمیم گرفتیم که بافت های فرسوده را بازآفرینی کنیم، اولین تصمیم ما برای این بازآفرینی به سال 93 باز می گردد، مقرراتی وضع شده، محلاتی در سراسر کشور تعیین شده است اما در ماه ها و سال آینده مردم شاهد تلاش مضاعف خواهند بود.
روحانی افزود: در محله هایی که بافت فرسوده وجود دارد آنجا که می توانیم زمینی اختصاص دهیم زمین دولتی، مربوط به شهرداری یا نهادهای عمومی، زمین مجانی در اختیار توسعه گرها برای ساخت ساختمان قرار می دهیم و به افرادی که در بافت های فرسوده هستند به طور مجانی این ساختمان ها را می دهیم.
وی تاکید کرد: هر کسی که صد متر ساختمان دارد هر متر ساختمان یک و دو دهم واخد مسکونی را بدون پرداخت هزینه فراهم می کنیم، ساختمان های قدیمی آنان تخریب و به پارک یا خانه های لازم برای زندگی مردم تبدیل می شود.
رییس جمهوری گفت: توسعه گر این ساختمان را که می سازد معادل آن یک ساختمان دیگر در همان زمینی که در اختیارش می گذاریم، می سازد که ساختمان معادل خرج خود را در می آورد و به سود می رسد در ساختمان معادل که خالی است تسهیلاتی را در اختیار می گذاریم و تضمین می کنیم که ساختمان هر چه سریعتر به فروش برسد.
وی افزود:تسهیلات ارزان قیمت در اختیار افراد قرار می دهیم، برای این کار از بانک ها و صندوق توسعه ملی و بوجه دولت استفاده می کنیم
رییس جمهوری تاکید کرد: اولین کلنگ در دهه فجر امسال در چند نقطه در تهران زده می شود و سپس شهرستان ها این اقدام مبارکی است هم برای رفاه و هم برای اشتغال مردم است.
رییس جمهوری در پاسخ به اینکه چرا در زمان بازدید ازمناطق زلزله زده فیلم و عکسی از حضور او در میان مردم منتشر نشده است ، گفت: باید منتشر شود چرا که خبرنگار و عکاس بود و بخش خبری ریاست جمهوری هم حضور داشتند و باید منتشر شود .
مجری از رییس جمهوری خواست تا اگر فیلم و عکسی از حضورش دربین زلزله زدگان کرمانشاه وجود دارد در اختیار وی برای پخش در برنامه تلویزیونی قرار دهند.
وی در پاسخ به اینکه برخی نسبت به پروژه ترمیم بافت های فرسوده انتقاد دارند و گفته می شود پیوست فرهنگی ندارد ونوعی مسکن مهر است، گفت:مسکن مهر بیرون شهر ساخته شده و امکانات خدمات رسانی آب، برق ، مدرسه ، کلانتری و جاده ندارد .
روحانی افزود:در دولت یازدهم بخش بزرگی از امکانات دولت و وزارت راه وشهرسازی به مسکن مهر تعلق گرفت و دولت متعهد بود که مسکن مهر را تکمیل کند.
وی بابیان اینکه دولت تلاش کرد تا برق رسانی و گازرسانی طرح مسکن مهر را تکمیل کند ، ادامه داد: اینکه یک قوطی درست کنیم بنام مسکن، مسکن نمی شود بلکه سرپناه موقت است .
رییس جمهوری توضیح داد: در موضوع بافت فرسوده مردم در محله ای زندگی می کنند که مدرسه، مسجد و بهداری و کلانتری و جاده دارد و خانه هایی که در کوچه های باریک قرار دارند. در صورت آتش سوزی امکان خدمت رسانی وجود ندارد، تخریب می شود و مسکن جدید در اختیار آنها قرار می دهیم .

** پرونده مسکن مهر تا پایان امسال بسته می شود
رییس جمهوری همچنین در پاسخ به این که در حوزه مسکن مهر مردم پول دادند و خرید کردند، اکنون باید چه کار کنند، گفت: ما از اول گفتیم که کاری شروع شده و دولت خود را متعهد می داند که خدمات آن را انجام وتکمیل کند و تا پایان امسال پرونده مسکن مهر بسته می شود و خیال مردم راحت باشد.
روحانی افزود:ما حتما متعهد هستیم و مردم نیازمند خدمات هستند وحتما این خدمات انجام خواهد گرفت وجزء تعهدات دولت است ولو اینکه اشکالاتی دارد.
انتهای پیام ///

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *