توزیع میوه شب عید از ۲۰ اسفند

  • توسط محسن سبزه پرور
  • ۷ سال پیش
  • ۰

گزارش امروز: رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی با اعلام اینکه ۸۰ هزار تن پرتقال و سیب برای تنظیم بازار شب عید خریداری می‌شود،‌ گفت: تاکنون بیش از ۱۹ هزار تن سیب و ۲۷ هزار تن پرتقال خریداری شده است و توزیع میوه‌های ذخیره سازی شده از ۲۰ اسفندماه شروع می‌شود.

 اوسط هاشمی در نشست خبری امروز (شنبه) اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شد ۲۰ هزار تن سیب برای تنظیم بازار شب عید خریداری و ذخیره‌سازی شود که تاکنون ۱۹ هزار و ۲۲۲ تن انجام شده است. همچنین برای خرید و ذخیره‌سازی ۶۰ هزار تن پرتقال برنامه‌ریزی کرده بودیم که تاکنون بالغ بر ۲۷ هزار تن پرتقال تامسون شمال خریده‌ایم و تا ۲۹ هزار و ۷۰۰ تنی که برای این نوع پرتقال برنامه‌ریزی شده بود فاصله‌ای نداریم. البته برای خرید و ذخیره سازی پرتقال والنسیا جنوب نیز برنامه‌ریزی‌ها برای ۱۰ هزار و ۸۰۰ تن صورت گرفته و قراردادهای آن منعقد شده که به محض آغاز فصل برداشت انجام می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون در مرحله حمل و انتقال میوه‌های خریداری شده برای ذخیره‌سازی در مناطق و استان‌های تعیین شده قرار داریم که تا پانزدهم بهمن‌ماه این محموله‌ها منتقل می شود و از بیستم اسفندماه آنها را به بازار وارد می‌کنیم که قیمت‌شان نیز در زمان توزیع مشخص می‌شود.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی تاکید کرد: باید کاری کنیم که بازار از حالت سنتی خارج شود و رابطه مستقیم تولیدکننده با بازار مصرف شکل گیرد تا نقش دلالان به حداقل برسد، چرا که اگر امروز مهاجرت و کاهش جمعیت روستا وجود دارد، یعنی این‌که باید روی اقتصاد روستا و رفاه آن بیشتر کار کنیم. اخیرا درباره به زعفران کار کردیم و قیمت آن را در هر کیلوگرم با یک میلیون تومان افزایش دادیم.

خرید زعفران از کشاورز کیلویی۵.۳ میلیون تومان

هاشمی ادامه داد: تاکنون بالغ بر ۶۰ تن زعفران از تولیدکنندگان به قیمت کیلویی چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریداری کرده‌ایم که امروز بازار رکورد قیمت پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی را هم شکست.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: از سویی دیگر نیز براساس قانون در سال آینده باید ۲۵ درصد میادین میوه و تره‌بار در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد و سالانه ۱۵ درصد به آن اضافه شود تا پایان برنامه ششم توسعه بتوانیم میادین میوه و تره‌بار را به دست کسانی برسانیم که مستقیما تولید کننده هستند و واسطه‌ای بین تولید و مصرف ایجاد نشود. در این صورت است که کشاورز با آب و خاک و محصولش رفتار می‌کند و اگر اینگونه نباشد شاهدیم؛ به طور مثال گوجه‌فرنگی را کیلویی ۸۰۰ تومان می‌خرند و به مردم ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان می‌فروشند.

وی ادامه داد: در زمینه تنظیم بازار شیرخام نیز اقدامات مناسبی صورت گرفت و قیمت این محصول که تا ۸۰۰ تومان سقوط کرده بود به ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان ارتقا پیدا کرد؛ گرچه با قیمت ۱۴۴۰ تومانی مصوب فاصله داریم، اما امروز خریداران شیرخام این کار را به صورت نقدی انجام می‌دهند و دامداران وضعیت بهتری نیز پیدا کرده‌اند.

دستور وزیر برای تنظیم بازار خرما

هاشمی گفت: در هر زمینه‌ای که احساس کنیم منافع تولید کنندگان در خطر است ورود پیدا می‌کنیم و امروز نیز ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی برای ورود به بازار خرما به دست ما رسید که از امروز دستورالعمل آن ابلاغ می‌شود و البته بازار باید به دست بخش خصوصی و تعاونی‌ها بیفتد و دولت تصدیگری‌هایش را کاهش دهد.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به خرید توافقی زعفران توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی، اظهار کرد: بالغ بر  ٨٥ درصد تولید زعفران جهان در ایران تولید می‌شود اما سوال اینجاست که چرا نباید از بورس زعفران برخوردار باشیم و برند زعفران جهان باید متعلق به  کشورهای دیگر مانند اسپانیا باشد.

وی افزود: نه تنها در زمینه زعفران، بلکه در بازار خرما نیز می‌توانیم این شرایط را داشته باشیم، چرا که هم‌اکنون و در شرایطی که اولین یا دومین تولیدکننده یک محصول در جهان هستیم باید جایگاه مناسبی هم در بازار جهانی داشته باشیم و بتوانیم تعیین قیمت کنیم.

هاشمی با بیان این‌که اقدامات مناسبی در راستای بهبود بازار زعفران به نفع تولید کنندگان صورت گرفته است، تصریح کرد: خرید توافقی زعفران، موجب شده قیمت پایه این محصول حداقل یک میلیون تومان به نفع تولیدکننده افزایش یابد؛ در حالی که دلالان می‌خواستند قیمت آن را بین سه میلیون و ٨٠٠ هزارتومان تا چهار میلیون و ٢٠٠ هزار تومان نگه دارند.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه ٨٥ درصد تولید زعفران مربوط به ایران است، گفت: خرید توافقی زعفران، قیمت پایه این محصول را حداقل یک میلیون تومان به نفع تولیدکننده افزایش داده است.

انتهای پیام

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *