گزارش امروز : رئیس کل گمرک ایران آخرین آمار تجارت خارجی و رشد صادرات، واردات تلفن همراه و خودرو و وضعیت کارتهای بازرگانی را تشریح کرد..

فرود عسگری در نشست خبری به مناسب دهه مبارک فجر در جمع اصحاب رسانه با اشاره به قابلیت های سامانه جامع امور گمرکی گفت: واردات گوشی تلفن همراه از مبادی رسمی کشور در ده ماهه سال جاری با رشد 98درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 2 میلیون و 361 هزار دستگاه به ارزش 342 میلیون و 828 هزار دلار رسید.
معاون وزیر اقتصاد ، نحوه ثبت نام تلفن همراه از سوی مسافران ورودی در سامانه گمرکی را تشریح کرد و گفت : زمان ترخیص تلفن همراه به صورت تجاری از گمرک در صورت اخذمجوزهای مربوطه یک و نیم روز و در طرح رجیستری مسافری به کمتر از چهار ساعت رسیده است.
وی با اشاره به راه اندازی طرح رجیستری تلفن همراه مسافر افزود: تا امروز 10هزار تلفن همراه مسافری در این سامانه ثبت شده است و مسافران ورودی به کشور پس از ورود به ایران می توانند نسبت به ثبت مشخصات IMEI تلفن همراه خود در سامانه گمرک و رجیستری آن اقدام کنند.
رئیس کل گمرک همچنین در این نشست با اشاره به عملکرد ده ماهه تجارت خارجی کشور گفت: در این مدت حجم تجارت خارجی کشورمان حدود 80 میلیارد دلار بوده که 37 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات غیر نفتی با رشد 1.7 درصدی بوده و 42 میلیارد و 800 میلیون دلار واردات انجام شده که رشد 21.9 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته است.
وی افزود: صادرات پتروشیمی با 12 میلیارد و 600 میلیون دلار نخستین کالای صاداراتی کشورمان بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 13درصدی را نشان می دهد. صادرات میعانات گازی با 5 میلیارد و 679 میلیون دلار در رتبه دوم اقلام صادراتی است. سایر کالاها با 18 میلیارد و 800 میلیون دلار با رشد 13 درصدی همراه بوده است. همچنین صادرات گاز طبیعی 1میلیارد و 890 میلیون دلار است که عمدتا به ترکیه صادر شده است.
عسگری با بیان اینکه گمرک مجری 45 قانون و 15 کنوانسیون بین المللی است، از همکاری گمرک با 20 سازمان همجوار و اجرای 16 رویه گمرکی خبر داد.
رئیس کل گمرک در پاسخ به سوالی در مورد واردات خودرو گفت، هیچ خودرویی بدون مجوز ثبت سفارش قابل ترخیص از گمرک نیست و بحث هایی که در خصوص واردات خودرو بدون ثبت سفارش به کشور مطرح می شود ربطی به گمرک ندارد.
وی در عین حال تاکید کرد: گمرک ایران در مناطق آزاد ، مناطق ویژه اقتصادی و در جاهایی که مستقر است کالاهایی که ممنوعیت ورود دارند ( حتی اگر در اظهارنامه با مشخصات صحیح اظهار شده است) از ترخیص آنها جلوگیری خواهد کرد و به صاحبان آنها تا 3 ماه وقت می دهد که کالایشان را از کشورخارج کنند و در مورد خودرو هم همین طور است.
عسگری تاکید کرد: خودرو هم بدون سفارش نمی تواند از گمرک ترخیص شود. هر خودرویی از گمرک ترخیص شده است اولا دارای ثبت سفارش است. ثانیا ما کنترل های مضاعف دیگر هم اعمال کرده‌ایم. یعنی علاوه بر اینکه سامانه جامع گمرک اطلاعات ثبت سفارش را از سامانه ثبتارش می گیرد، VIN خودرو در پایان عملیات تشریفات گمرکی قبل از خروج کالا از درب خروج به سازمان توسعه تجارت ارسال می شود و از آنجا به نمایندگی ها اعلام می شود و مجددا از طریق سیستمی به سازمان توسعه تجارت و از سوی این سازمان ودرسامانه پنجره واحد به گمرک ارسال میشود . بنابراین هیچ خودرویی بدون ثبت سفارش از گمرک ترخیص نشده و نخواهد شد.
وی همچنین تاکید کرد: گمرک حلقه آخر تجارت خارجی است و 37 سازمان متولی صدور مجوز ها است . گمرک زمانی که مجوز ها را وصول کرد آن زمان اجازه ترخیص می‌دهد.
عسگری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تخلف برخی از شرکت های واردکننده لوازم خانگی، گفت: موضع گمرک در مورد تخلفات شفاف است و همانگونه که قبلا نیز اعلام کرده ایم، موارد انجام شده در این زمینه با استفاده از داده کاوی اطلاعات در سامانه جامع امورگمرکی و برای نخستین بار توسط این سازمان بررسی و اعلام شد و رسیدگی به این موضوعات در حال انجام است.
انتهای پیام ////

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *