گزارش امروز : دبیر انجمن تجهیزات تولید کنندگان پزشکی و دندانپزشکی از ورشکستگی تولید کنندگان تجهیزات پزشکی خبر داد و خواستار اصلاح قیمت ها با توجه به نوسانات نرخ ارز و تورم شد.

به گزارش خبر نگار ما مریم قاسمی در این نشست که با حضور خبر نگاران و اعضا انجمن بر گزار شد به معوقات این صنف اشاره کرد و گفت : از وزارت بهداشت می خواهیم پرداخت ها را را به دو، سه سال بعد حواله نکنند تا بتوانیم جوابگوی مراکز درمانی مثل بیمارستان ها باشیم .
وی افزود : رویه سال 97 هنوز برای ما روشن نیست و ما نمی دانیم نحوه پرداخت وزارت بهداشت به شرکت های تجهیزات پزشکی در سال جاری چگونه است.
دبیر انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی همچنین به اوراق وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت : این اوراق به جای مطالبات سال گذشته به شرکت ها پیشنهاد داده بود. این در حالی است که اوراق، غیر قابل تهاتر است در صورتی که وقتی همین شرکت ها می خواهند مواد اولیه بخرند باید به صورت نقد پرداخت کنند، مالیات و بیمه کارکنان هم از جمله هزینه هایی است که باید نقدی انجام شود اما با مساله اوراقی مواجه شده اند که به جای طلب گرفته و حتی بانک ها هم حاضر نشده اند تا این اوراق را از شرکت ها به عنوان ضمانت قبول کنند.
قاسمی، در خصوص قیمت گذاری تجهیزات پزشکی یا همان اصلاح قیمت ها گفت : نبود به روز رسانی قیمت ها و نوسانات ارز و تورم، اسباب آزار و اذیت تولید کننده را مهیا کرده است. چگونه است تورم و نوسانات ارز وجود دارد اما تجهیزات پزشکی از به روز رسانی قیمت ها برخوردار نیست؟ یا اینکه این بروز رسانی آ ن قدر کند است که با نوسانات ارز تناسب ندارد.
وی همچنین خواستار کاهش هزینه های تولید، مدون شدن ضوابط اداری، اصلاح قانون ارزش افزوده، اصلاح بوروکراسی موجود در گمرک، اصلاح قوانین تعرفه ای شد .
قاسمی تاکید کرد : مسئولان کشور قدر تولید کنندگان را بدانند و دست از خود تحریمی بردارند و فقط وقتی که تحریم ها وجود دارد یاد تولید کننده نیفتند.
در این نشست رئیس کارگروه نخ جراحی انجمن صنفی تولید کنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و ملزومات دارویی به CEبه عنوان دیگر مشکل این صنف از سوی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت : اجبار کردن شرکت ها برای گرفتن CE یا همان تاییدیه اتحادیه اروپاست.که هزینه بالایی برای ما به همراه دارد .
محمد حسین محمدی در خصوص گران بودن صدور پروانه اتحادیه اروپا یا CE گفت : که 250 میلیون تومان به بالاست. ضمن اینکه اگر در نظر بگیریم که یک شرکت، 40 محصول را تولید می کند باید برای هر کدام از این 40 محصولش یک 250 میلیون تومان مجزا بدهد تا CE بگیرد این، فقط نیست بلکه هزینه ممیزی سالیانه هم هست که مزید بر علت است.

بالا بودن هزینه اخذce
در ادامه الهه یزدانی، دیگر عضو هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت : از استانداردهای سختگیرانه اداره کل تجهیزات پزشکی به جز استانداردهای CE)، خرده نمی گیرم اگر محصول پزشکی در آزمایشگاه مرجع اداره کل تجهیزات پزشکی، استانداردهای یاد شده را پاس کند می تواند پروانه ساخت هم داشته باشد.
وی افزود : در سال جاری اداره کل تجهیزات پزشکی به بهانه ارتقای کیفیت تولید، گرفتن CE را هم الزامی کرده است. سوال اینجاست وقتی ما خودمان استاندارد، آن هم استاندارد سفت و سخت اداره کل تجهیزات پزشکی را داریم، چرا باید استاندارد اروپا را هم بگیریم؟ ضمن اینکه هزینه هایی مثل صدور اولیه و ممیزی سالیانه هم هست که باید تمام اینها را به یورو پرداخت کرد.
یزدانی همچنین اضافه کرد: اداره کل تجهیزات پزشکی برای گرفتن CE زمان کوتاهی (یعنی دی 97) گذاشته است که اصلا برای تولید کننده امکان ندارد به این زمان برسد و نتیجه آن می شود که قطعا خیلی از تولیدکنندگان حذف می شوند؛ ضمنا نباید فراموش کرد که CE برای آن دسته از تولیدکنندگانی است که قصد صادرات به اروپا را دارند شاید کسی نخواهد صادرات داشته باشد آیا او هم باید CE داشته باشد؟
عضو هیات مدیره انجمن صنفی تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی تاکید می کند: از وزارت بهداشت حقمان را می خواهیم یعنی کالایی را که دو سال پیش به آنها فروخته ایم، پولش را به ما بدهند. الان سرمایه در گردش تولید در کشور سه ساله شده است یعنی اینکه ما تولید می کنیم و دو، سه سال بعد پول می گیریم این در حالی است که در آیین نامه معاملاتی کشور آمده است؛ معامله باید نقد انجام شود اما می بینیم که وزارت بهداشت از ما نسیه می خرد.
محمدی، رئیس کارگروه نخ جراحی انجمن صنفی تولید کنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی هم اضافه کرد به جای اینکه به تولید کنندگان تجهیزات پزشکی، وام داده شود، همان پول را به بیمارستان ها بدهند تا طلب ما را بدهند ما اصلا وام نمی خواهیم.
ساسان بیگلر، تولید کننده تجهیزات ارتوپدی هم به نکته ای اشاره می کند: به ما می گویند که اگر به مراکز درمانی سرویس ندهیم ما را به تعزیرات و دادسرا ارجاع می دهند این در حالی است که یک نفر نیست بگوید اگر شما پول دادین و ما به مراکز درمانی سرویس ندادیم شما ما را به تعزیرات و دادسرا معرفی کنید، حال آنکه کسی به ما پولی بابت کالاهای فروخته شده نداده است.
بیگلر ادامه می دهد: در زمان حاضر میانگین دلار 27،5 درصد افزایش یافته است و اما سود ما بین صفر تا 6 درصد است که همان افزایش 6 درصدی، فقط برای 10 درصد تولید کنندگان اعمال شده است. شما بگویید تولید کننده، چه کند؟ آیا دولت بدهی خود را به ما می دهد؟ این در حالی است که به عنوان نمونه، مدیران مالی دانشگاه های علوم پزشکی که از ما خدمات می گیرند و به ما بدهکارند در اکثر مواقع، جواب تلفن ما را نمی دهند؛ از طرفی همان اوراقی را که دولت به عنوان بدهی داده است معلوم نیست تا سال 98 وصول می شود یا خیر؟
عبدالصمد جعفری، مدیر عامل یک شرکت تعطیل شده تجهیزات پزشکی و تولید کننده پک جراحی یک بار مصرف بیمارستانی تا همین دو ماه پیش بوده است. او مشکل اصلی را در این می داند که خریدار کالای پزشکی همان کسی است که ضوابط و ساخت و ساز تولید را هم « از زیر ساطور» خودش رد می کند.

این تولید کننده از اجرای طرح سلامت به دلیل بی برنامگی دولت انتقاد کرد و آن را آغاز نابودی تولید تجهیزات پزشکی،عنوان کرد و اینگونه توضیح داد : وزارت بهداشت، طرحی بزرگ را بدون فراهم کردن زیر ساخت ها اجرای آن را شروع کرد اما با پیشرفت طرح متوجه خلاء های اساسی آن شد که یکی از این خلاء ها، تامین اعتبار طرح است و نهایتا نیز طرح تحول، پاهای خود را روی شانه های تولید کننده تجهیزات پزشکی گذاشت.

جعفری اظهارکرد: چگونه وزارت بهداشت در ابتدای اجرای طرح تحول، وعده خرید 45 روزه به تولید کننده، وارد کننده و تامین کننده تجهیزات پزشکی می دهد و همین وزارتخانه، طلب مربوط به سال 95 را بعد از 18 ماه در قالب اوراق آن هم برای 2 سال بعد می دهد؟ طی این 18 ماه، من تولید کننده چیزی حدود 30 درصد بهره بانکی روی این پول پرداخت کرده ام. یا من آن قدر وضع مالی خوبی دارم که اوراق را در گاو صندوق نگهداری کنم و زمان سر رسید، وصولش کنم یا اینکه به نقدینگی نیاز دارم.

وی ادامه داد: سوال این است، چرا وزارت بهداشت، تمام مشکلات سوء مدیریت و کم پولی را گردن شرکت ها می گذارد؟ چاره این کار این است که خط ارتباطی بین بانک، دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت ایجاد شود چرا من تولید کننده ضرر بی پولی دولت را بدهم. من در جای خودم به اندازه کافی ضرر داده ام.

قیمت ها با توجه به تورم اصلاح شود

دبیر کار گروه باند گاز و پک های جراحی از قیمت ها و قیمت گذاری های روی محصولاتش گله دارد. او از وزارت بهداشت گفت : وزارت بهداشت پرداختی ها تاخیر هایی 10 ماهه و بیشتر دارد و هم اینکه از افزایش قیمت، جلوگیری می کند این در حالی است که باید به ما کمک کند تا قیمت ها را متناسب با شرایط تورم و ارز تغییر دهیم.

امیر حسین آقایی، به افزایش قیمت نفت و دلار اشاره می کند و اینکه طی سه ماه گذشته، 50 درصد افزایش داشته است این در حالی است که حداقل افزایش قیمت در باند گاز، 30 درصد بوده است در حالی که قیمتی که به ما می گویند به تیر سال 96 مربوط می شود. متاسفانه هیچ گوش شنوایی در سال 97 یعنی سال حمایت از تولید داخلی نیست.

اصغر توفیقی، مدیر عامل شرکت باند و گاز کاوه از گرانی قیمت های پنبه مصرفی اظهار کرد : برای تولید گاز جراحی و باند به 170 هزار تن پنبه نیاز دارد که فقط 40 هزار تن پنبه، تولید داخل است و بقیه از خارج وارد می شود. این فقط مشکل توفیقی نیست هزینه های ریسندگی و بافندگی و ریزش و ضایعات همین باند و گاز ها هم هست اینکه حدود 24 درصد از محصولاتش برای اینکه تولید شود، ضایعات هم دارد.

نوایی یکی دیگر از تولید کنندگان تجهیزات پزشکی در این نشست گفت : در سال 93 به ما گفتند که خرید نقدی می کنیم و بنابر این باید قیمت گذاری انجام شود و به همین علت در همان سال، اسناد قیمت گذاری به اداره کل رفت و به ما (تولید کنندگان تجهیزات پزشکی) 17 درصد سود دادند. سال 94 به قیمت ها اضافه نشد، سال 95 به تمام واحدهای تولیدی هشت درصد سود اضافه شد، سال 96 ، حدود 14 درصد و سال 97 هم 6 درصد اضافه شد؛ این در حالی است که به عنوان نمونه مواد پلیمری پتروشیمی ها، 75 درصد و حقوق و دستمزدها نیز 22،5 درصد افزایش داشته است.

وی افزود : چرا وزارت بهداشت که مصرف کننده عمده محصولات ماست، قیمت گذاری محصولا (تجهیزات پزشکی) را بر عهده دارد در حالی که این کار باید از طریق سازمان حمایت از مصرف کننده صورت گیرد؛ به عبارت دیگر مصرف کننده که نباید قیمت را تعیین کند.

بیگلر، عضو کارگروه ارتوپدی انجمن صنفی تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی می گوید: تولید کننده، نمی تواند پول کارگرش را بدهد و همین طور جواب مراکز درمانی را به دلیل تاخیر دریافت مطالباتش از دولت نمی تواند بدهد آن وقت چگونه محصولش را صادر کند؟

بیگلر به گران شدن کالاهای دیگر مثل محصولات لبنی، آب، برق و سوخت اشاره می کند اما در عجب است که چرا قیمت کالای پزشکی او همان طور مثل قبل مانده و به روز رسانی نشده است.

مهدی شاهمرادی، عضو هیات مدیره و خزانه دار انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی نیز گفت : مگر می شود متولی بررسی، نظارت، تضمین کیفیت، خرید و مصرف کالا، صدور مجوز، قیمت گذاری و مسائلی از این دست بر عهده یک ارگان باشد؟ ریشه مشکلات ما این است که یک ارگان، متولی تمام امور شده است.

طولانی بودن پروسه استعلام

مهربان قاسمی، مدیر عامل یک شرکت تولید کننده تجهیزات پزشکی گله از این می کند که حدود 10 ماه است پروانه ساخت شرکتش باید تمدید شود اما این امر تا الان میسر نشده است.

وی گفت : پروانه شرکت برای تمدید حدود هفت، هشت ماه معطل می ماند، 2 ماه نیز به ما گفتند، سامانه شان خراب است و الان هم که تمام مدارک را ارائه داده ایم دارند، استعلام می کنند.

ساکی،نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی هم در تایید سخنان او ضافه می کند: آن قدر صدور تمدید پروانه را در سیکل اداری می اندازند و طول می دهند که بعد از خود تولید کننده، ایراد تمدید نشدن پروانه اش را می گیرند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *