گزارش امروز:رییس گروه فلسفه و کودک بنیاد حکمت صدرا گفت : متاسفانه هم اکنون بسیاری از مراکز آموزشی و پرورشی برنامه غربی فلسفه برای کودکان را اجرا می کنند بدون اینکه تلاشی در جهت بومی سازی انجام داده باشند.
به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی روح الجنان زهره سادات حسینی ، در خصوص بومی سازی و اسلامی سازی روشهای فلسفه برای کودک با اشاره به آیه ای از قرآن کریم در الهام گرفتن از ایده های خوب سایر کشورها در زمینه پرورش تفکر در کودک گفت: یکی از این طرح ها به ما ایده داد تا برای پرورش ابعاد و سطح تفکر در کودک پژوهش اقدام کنیم.
وی ، افزود : در این راستا از پژوهشگران و متخصصین تعلیم و تربیت برای بررسی و تحلیل کمک گرفتیم وبه این نتیجه رسیدیم که برای دانش آموزان با همان محیط و عقاید ؛ طرح خوبی است.؛ ما درچهار۴ چیزبا آنها تفاوت داریم: مبانی فلسفی ، اهداف والای اسلامی ,محتوا های مورد استفاده و روش تلفیقی اجرای این برنامه بودیم ؛ به همین دلیل نیاز به بومی سازی بسیار کلی و عمیق بود .
رییس گروه فلسفه و کودک بنیاد صدرا، با بیان اینکه ما از مبانی شروع کردیم و طرحی به نام فلسفه و کودک را پایه ریزی کردیم گفت : منظور ما از فلسفه ,تفکر و اندیشیدن است نه تحمیل آرای فلاسفه گذشته به کودکان ما فلسفه را آموزش نمی دهیم بلکه با روشهای خلاقانه, تفکر را در کودک بارور کرده و رشد می دهیم.
حسینی معتقد است : در کار با کودک باید شرایط خاص لحاظ شود بر خلاف تصور قدما کودک انسان کوچک شده نیست بلکه موجودی است خاص که نیازهای خاص خود را دارد و باید برنامه ای کامل و جامع برای او تدوین شود که با روح فیلسوف و کنجکاو او هماهنگ باشد.
وی افزود : فلسفه اسلامی بطور عام و حکمت متعالیه ملاصدرا بطور خاص الهام بخش ما درین وادی بود هدف ما اینست که کودکان به مرحله انسان کامل و متعالی برسند و تنها شهروند دموکراتیک شدن برای کودک مسلمان هدف کوچکیست که با کپی برداری از طرحهای غربی میسر نخواهد شد.ما به کاربردی شدن حکمت متعالیه در جامعه بعنوان راه حل مشکلات اجتماعی می اندیشیم
رییس گروه فلسفه و کودک بنیاد حکمت صدرا، با بیان اینکه متاسفانه هم اکنون بسیاری از مراکز پرورشی وجود دارند که برنامه های غربی را بدون پژوهش کافی اجرا میکنند گفت: بچه های ایرانی نیاز به تفکر ایرانی وا سلامی دارند و باید بر اساس مبانی فرهنگی و اعتقادی این سرزمین برنامه های تربیتی را پایه ریزی کرد .
وی ، در خصوص این سوال ک چه قدر روشهای فلسفه و کودک در پیش دبستانی و دبستانی ها قابل اجرا است؛ گفت : در پیش دبستانی و سالهای اول بیشتر از بازی و تجربه های فردی کودک استفاده می شود ولی در پایان دوره اولیه تحصیلی که کودک قادر به خواندن است از داستانهای قرانی و ایرانی و حتی انیمیشن برای تولید بحث سازنده و ایجاد فًضای تفکر در کلاس و گفتگو ی فلسفی و تفکر آمیز استفاده می کنیم .
حسینی، گفت : ما طرحی برای پرورش تفکر در کودکان یا همان فلسفه و کودک ارایه دادیم که متاسفانه همکاری مفیدی بین بنیاد و سازمان صورت نگرفت.وی همچنین به کتاب درسی پژوهش و تفکر که هم اکنون در مدارس تدریس می شود اشاره کرد وبا بیان اینکه احتمالا این طرح از ایده ما گرفته شده گفت : در ابتدا خوشحال شدیم که این ایده قابلیت اجرایی پیدا کرد اما زمانی که متوجه شدیم در اجرا با موازین و استانداردهای ما بسیار متفاوت است متاثر شدیم .
رییس گروه فلسفه کودک همچنین گفت : اکنون دوره های تربیت مربی در محل بنیاد صدرا در مجتمع امام خمینی در حال بر گزاری است که با استقبال معلمان وحوزویان ؛والدین و دست اندرکاران و علاقه مندان حوزه تربیت و کودک روبرو شده است.
وی، در خصوص برنامه های سال۹۸گروه فلسفه و کودک حکمت بنیاد صدرا گفت: پژوهشگران ما در حال تدوین محتواهای جدید با رویکرد قرانی و اسلامی برای دانش آموزان مقاطع بالاتر هستند و برنامه هایی که متعاقبا به اطلاع خواهد رسید.
حسینی در خصوص شیوه همکاری گروه فلسفه و کودک با موسسه روح الجنان خاطر نشان کرد : در ابتدا همکاری ما با این موسسه به صورت تربیت مربیان و معلمان قرآن خواهد بود که بتوانند آموزش قرآن را با روش فلسفه و کودک (روش تفکر بر انگیز و کاوش جمعی )انجام دهند و در طی آن بتوانند از مفاهیم قرآن برای بحث سازنده در کلاس استفاده کنند و زمینه ساز رشد توام تفکر و معنویت وا خلاق در آنان باشد .
دکتر حسینی درخصوص طرح ها و برنامه های گروه فلسفه کودک بنیاد حکمت صدرا، در راستای روش پرورش خلاقیت درکودکان در سطح مدارس لواسان نیز یاد آورشد :شهر لواسان با داشتن مردمان خوب و فهیم با کمک نیروهای مردمی، امام جمعه ، سازمانهای مربوطه می تواند به مهد حکمت و قرآن تبدیل شود ؛همچنین می توان پایه های اندیشه و حکمت همراه با رشد خلاقیت را در آن پایه ریزی کرد.
گفتگو از : معصومه بیات
پایان /////////