گزارش امروز: پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران در شرایط ویژه‌ای برگزار شد، قطعی اینترنت، لغو بسیاری از همایش‌ها و نمایشگاه‌ها و همچنین نشست‌های دانشگاهی همگی تردیدهایی را درباره برگزاری این رویداد ایجاد کرد، اما در نهایت این رویداد بزرگ فناورانه راس تاریخ و ساعت اعلام شده و با استقبال کم نظیر مقامات و مدیران ارشد و علاقمندان نظام بانکی کشور برگزار شد. خبرنگار فابانیوز در چند بخش به حاشیه نگاری پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران پرداخته است که بخش نخست آن را ادامه می خوانید:

 

به گزارش فابانیوز، باران ستوده: صبح روز سه شنبه 28 آبان، در حالی که هوا بارانی بود، اینترنت قطع و کشور در سکوت فرورفته بود، پله‌های منتهی به سالن افتتاحیه پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران در بوستان گفت و گو به محل رفت‌وآمد مدیران و مقامات ارشد کشور و نظام بانکداری تبدیل شده بود؛ جایی که «فرهاد دژپسند» وزیر اقتصاد، «مهران محرمیان» معاون فناوری های نوین بانک مرکزی و صدها نفر از دیگر چهره های برجسته این عرصه یکی پس از دیگری آمدند و مورد استقبال مقامات مرکز فابا قرار گرفتند تا صفحه جدیدی را در تقویم نمایشگاه تراکنش ایران ورق بزنند.
پرده  اول: اینجا تهران است. درست چهار روز از اعلام غافلگیرانه افزایش قیمت بنزین در نیمه شب گذشته است. در اولین دقایق شروع روز 25 آبان ماه خبری همه ایران را در بهت فرو برد و شوکه کرد. قیمت بنزین  سهمیه‌ای به 1500 تومان رسید و نرخ آزاد آن به 3000 تومان بالغ شد. خبری که تا پیش از این به صورت جسته و گریخته تکذیب شده بود، در کسری از ثانیه به صورت رسمی اعلام شد.
پرده دوم: اینجا تهران است. قلب تپنده فناوری ایران. در شرایطی که بنزین شهرهای دیگر را به صحنه اعتراض تبدیل کرده است در پایتخت ایران سکوت حاکم است. بیش از 72 ساعت از قطعی گسترده اینترنت گذشته است. فضای شهر به شدت امنیتی شده است. طبق دستور مقامات امنیتی بسیاری از نشست‌ها و همایش‌ها به دلیل شرایط موجود لغو شد و همین  موجب نگرانی گسترده شده است.
پرده سوم: اینجا تهران است. قطعی اینترنت بسیاری از صنوف را با مشکل مواجه کرد در چنین شرایطی، استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها که اینترنت لازمه کارشان است ابعاد بحران را با تمام وجود لمس کرده و بیش از دیگران متضرر شدند. قطعی اینترنت موجب شد تا بسیاری عطای کار کردن را به لقای آن بخشیده و کرکره کارشان را پایین بکشند چون اتصال به اینترنت جهانی لازمه تداوم کارشان بود. توصیه استفاده از «اینترانت» یا همان اینترنت ملی بیشتر به شوخی شبیه است چراکه از حل مشکلات ساده و پیش افتاده مردم عادی هم عاجز بود!
پرده چهارم: اینجا بوستان گفتگو است. بوستانی زیبا و منحصر به فرد در غرب تهران. بوستانی زیبا که شانزده سال پیش با الهام گرفتن از فرهنگ کشورهای مختلف همچون ایتالیا، چین و فرانسه ساخته شد. سبک‌های معماری زیبای کشورها مختلف موجب شده که تمام بازدیدکنندگان مسحور زیبایی این پارک بشوند. اما به سادگی نمی‌توان از مهمترین وجه زیبای این پارک چشم‌پوشی کرد. برگزاری مراسم هم‌اندیشی و سمینارهای متعدد ، این پارک را از سایر پارک‌های تهران متمایز کرده است. اما درست در شرایطی که کل کشور در بهت و حیرت افزایش ناگهانی بنزین فرو رفته است اینجا رخدادی بزرگ و منحصر به فرد در روزهای انتهایی آبان ماه سال 98 در حال شکل گرفتن است.
پرده پنجم: اینجا بوستان گفتگو است. در نخستین ساعت طلوع خورشید در روز 28 آبان ماه در حالیکه کل کشور در رخوتی بزرگ  فرو رفته بود. در این پارک زیبا، مقدمات برگزاری بزرگترین گردهمایی یکی از صنایع کشور درحال رقم خوردن بود. موضوعی که بیشتر موجب حیرت می‌شد این بود که این گردهمایی قرار بود بزرگترین تجمع فناورانه کشور باشد! شنیدن خبر برگزاری نمایشگاه تراکنش ایران، در شرایطی که کشور در قطعی گسترده اینترنت به سر می‌برد این سوال را در بین افکار عمومی ایجاد کرد که مگر چنین چیزی امکان‌پذیر است که بتوان در شرایط موجود صاحبان این صنعت را دورهم جمع کرد و صحبت از شهر هوشمند کرد در حالیکه لازمه شهر هوشمند که همانا اینترنت جهانی است، قطع شده است!
پرده ششم: اینجا سالن همایش پارک گفتگو است. تنها گذری در سالن‌های موجود موجب نشان می‌دهد که صاحبان این صنعت چقدر از نمایشگاه استقبال کردند. تکمیل غرفه‌ها در روزهای سخت و دشوار اقتصادی و حضور به موقع در غرفه‌ها نشان می‌دهد که این نمایشگاه از جایگاهی والا در نزد صاحبان « صنعت فاوا» برخوردار است.
پرده هفتم: اینجا سالن بهارستان پارک گفتگو است. مقدمات برگزاری افتتاحیه پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران در حال اجرا است. تعداد زیادی از صندلی‌ها در ساعات نخست روز و قبل از شروع مراسم افتتاحیه در ساعت نه صبح، پر شده و جای سوزن انداختن نیست تعداد زیادی صندلی به ردیف صندلی‌های موجود اضافه شده است تا جوابگوی تعداد افراد حاضر در سالن باشد. استقبال گسترده از پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران در روزهای زیبای پاییزی که سردی شوک اقتصادی، سردی آن را مضاعف کرده است، موجب حیرت حاضران شده بود.
پرده هشتم: در ردیف نخست سالن بهارستان وجود شخصیت‌های برجسته حوزه بانکداری و صنعت پرداخت خودنمایی می‌کند. اقایان غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ، عباس معمارنژاد معاون امور بانکی وزارت اقتصاد، محمد رضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی ، محمد بیگدلی  مدیر عامل بانک ملت ، محمد کاظم چقازردی مدیرعامل بانک سپه، علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ، ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن ، سید احمد طاهری بهبهانی مدیرعامل بانک سامان ، محمدرضا ساروخانی عضو هیئت مدیره بانک سینا، حضور داشتند که در نهایت حضور مهمان ویژه نمایشگاه یعنی وزیر محترم اقتصاد ، پازل قدرتمند حضور چهرهای برجسته صنعت بانکداری و پرداخت را تکمیل کرد.
پرده نهم: افتتاحیه برنامه بدون تاخیر با تلاوتی از آیات قرآن کریم اغاز شد. در ابتدای برنامه سکانسی زیبا و جاودان از فیلم محمد رسول الله (ص) به نمایش درامد. سکانسی زیبا که از ابوطالب پرسیده شد که محمد کجا رفته است و ابوطالب گفت که خدیجه گفته است که مدتی است به خانه نرفته و به غار حرا رفته است چون مردان بزرگ از بالای کوه بهتر دنیا را نظاره می‌کنند!
پرده دهم : پس از پایان این فیلم چکیده‌ای از چهار دوره برگزاری نمایشگاه تراکنش پخش شد و چشم‌انداز برگزاری نمایشگاه تراکنش در 2020 در استانبول به نمایش درامد که برای آن شعار «پشت دیوار تحریم باقی نمی‌مانیم» انتخاب شده بود. همین نگاه منطقه‌ای نشان داد که نمایشگاه تراکنش ایران که برگزاری پنج دوره موفقیت‌آمیز نمایشگاه را در کارنامه خود دارد به افقی فراتر از ایران می‌نگرد و تصمیم گرفته تا ضمن برگزاری نمایشگاه آینده خود در استانبول در 2020 جلوه دیگری از موفقیت خود را به رخ جهانیان بکشد.
تراکنش پنجم؛ رویدادی جهانی
در ابتدای برنامه محمد ابراهیم مقدم رئیس هیئت مدیره مرکز فابا  با بیان اینکه «من از نسل پانچ هستم» ضمن خیرمقدم به حاضران در افتتاحیه ابراز امیدواری کرد که پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران نقش قابل توجهی در توسعه کسب و کارها داشته باشد. در ادامه، دکتر محمد مراد بیات مدیر عامل فابا و  دبیر کل رویداد ITE در مراسم افتتاحیه ضمن خیرمقدم به مقامات و مدیران حاضر در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران، گزارشی از آماده سازی برگزاری این رویداد ارائه کرد و گفت:« نمایشگاه تراکنش ایران،رویدادی راهکار محور است.
وی در ادامه افزود: باید جانانه تلاش کنیم تا منافع ملی کشور را در سخت‌ترین شرایط اقتصادی تامین کنیم و بگوییم صنعت بانکداری ما در این شرایط تاب آوری و نوآوری و شکوفایی دارد. نمایشگاه تراکنش ایران یک رویداد بزرگ فناورانه و  B2B و B2G است که دغدغه اقتصاد و بانکداری دیجیتال را در خود دارد.» وی به سند بانکداری دیجیتال وزارت اقتصاد اشاره کرد و گفت:«ناچاریم بر لبه تکنولوژی حرکت کنیم و امری مهم و ضروری است. رویداد نمایشگاه تراکنش ایران رقیب هیچ یک از رویدادهای داخلی نیست و به دنبال رقابت با کشورهای منطقه هستیم.»بیات با بیان اینکه باید از چگونگی‌ها حرف بزنیم نه از چرایی‌ها، گفت: «نمایشگاه تراکنش ایران نمایشگاهی راهکارمحور است و از چگونگی ها صحبت می‌کنیم.»
پیوندی محکم وزارت اقتصاد با مرکز فابا
پس از سخنان دکتر بیات، وزیر اقتصاد برای سخنرانی در جایگاه حاضر شد. حضور وزیر اقتصاد در شرایط خاص کشور نشان داد که این نمایشگاه واجد اهمیتی مضاعف در نزد وزیر اقتصاد است.  وزیر اقتصاد به تحول دیجیتال اعتقادی راسخ دارد و همین موجب شده که در مراسم افتتاحیه حضوری پررنگ داشته باشد.
وزیر اقتصاد ضمن اشاره به  ضرورت حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال گفت:« من لازم می‌دانم که از مرکز فابا و دیگر مدیران این مجموعه در برگزاری پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران قدردانی کنم. در ابتدای کار در وزارتخانه اقتصاد دیجیتال را موضوعی فانتزی می‌دانستند و گفتند وزیر اقتصاد نباید چنین مباحثی را دنبال کند و باید اجرایی عمل کند. بر سر مواضع و دیدگاه‌های خود پافشاری کردم و گفتم این مباحث در حد موضوعات آرمانی باقی نمی‌ماند و اجرایی خواهد شد چرا که به توانمندی‌های انسانی در این زمینه اشراف داشتم.
اطلاع دارم چه کارشناسان باانگیزه و سطح بالایی در زمینه اقتصاد دیجیتال داریم و از سوی دیگر ضرورت‌های اقتصادی و فناورانه ایجاب می‌کند به سمت اقتصاد و بانکداری دیجیتال برویم.ما امروز در معرض انتخاب نیستیم، شرایط اقتصادی ما را ببینید، با این اندازه قدمت تاریخی دو راه داریم، گرفتار خواب خرگوشی شویم و در آرزوی وضعیت بهتری بمانیم، راه دیگر این است که این افتخارات را نردبانی برای پرش مناسب در عرصه توسعه کنیم. سال سختی را سپری کردیم، سالی که دشمن همه تلاش خود را معطوف به این کرده بود که ایران ۴۰ سالگی خود را جشن نگیرد. غرب برای اجرای برنامه‌های خود از هیچ تلاشی که همگی برخلاف رویه‌های بین‌المللی بود فروگذار نکرد.
با تحقق اقتصاد هوشمند اقتصاد ما وارد مرحله دیگری می‌شود.لازمه تحقق اقتصاد دیجیتال بازیگری بازار مالی است.در هوشمندسازی نظام مالیاتی بسیاری از روندها تغییر می‌کند.یکی از برنامه‌های محوری وزارت اقتصاد اقتصاد هوشمند است. تا آخر امسال وضعیت بانکداری دیجیتال در کشور رصد می‌شود و ماموریت آن به اقای معمار نژاد داده شده است. بانکداری هوشمند محدود به دیجیتالی شدن نیست و بانکداری هوشمند در نوع خدمات بانکداری تحول ایجاد می شود.»  در پایان سخنرانی وزیر، در مراسمی با حضور مهران محرمیان، معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی، محمدرضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی ایران، محمدابراهیم مقدم، رئیس هیئت مدیره مرکز فابا و محمد مراد بیات مدیرعامل مرکز فابا و دبیر کل رویداد ITE مدال زرین ITE 2019  به «فرهاد دژپسند» اهدا و به دست محمد ابراهیم مقدم بر روی سینه وزیر اقتصاد نصب شد. اعتقاد وزیر اقتصاد به اقتصاد هوشمند و فین‌تک‌ها نشان داد که ایشان پیوندی محکم با مجموعه فابا دارد.
چهره‌های ماندگار
شکوه برگزاری افتتاحیه پنجمین نمایشگاه تراکنش با برگزاری دومین جشنواره چهره‌های ماندگار و مدیران موثر صنعت بانک‌داری، پرداخت و فناوری ایران مضاعف شد. در دومین جشنواره چهره‌های ماندگار صنعت بانکداری، پرداخت و فناوری ایران در ITE2019 که با حضور صدها نفر از مقامات ارشد دولتی و مدیران و بازیگران صنعت بانکداری، فناوری و پرداخت ایران برگزار شد چهار چهره موثر این صنایع انتخاب شدند و یکی پس از دیگری روی امدن دسته گلی به آنها تقدیم شد و مورد تقدیر قرار گرفتند. «ژان صیاد» ، به عنوان مدیر موثر فناوری و پرداخت، «عبدالحمید منصوری» به عنوان مدیر موثر فناوری و پرداخت، «سید احمد طاهری بهبهانی» به عنوان چهره ماندگار صنعت بانکداری و «پرویز عقیلی کرمانی» به عنوان چهره ماندگار صنعت بانکداری انتخاب و معرفی شدند. در پایان این مراسم نیز از تمبر یادبود آنها در این مراسم رونمایی شد و آقایان معمارنژاد، محرمان به همراه جمع دیگری از مدیران بانکی یادداشت هایی را به همین مناسبت نگاشتند.
در روزهای آینده ادامه حاشیه نگاری خبرنگار فابانیوز از بخش های دیگر این نمایشگاه منتشر خواهد شد.
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *