• صفحه خانگی
  • >
  • شهری
  • >
  • ساماندهی و شناسایی حاملان چرخ دستی در محدوده بازار تهران

گزارش امروز : تفاهم‌نامه همکاری فی مابین شهرداری منطقه۱۲، معاونت حمل و نقل و ترافیک تهران و جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار با تاکید بر ضرورت ساماندهی حاملان چرخ دستی فعال در محدوده بازار تهران امضاء شد.
مناف هاشمی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری ساماندهی حاملان چرخ دستی با بیان اینکه منطقه ۱۲ به نوعی تاریخ و قلب تهران است، افزود: حفظ این نقش و تاریخ با کارکردهای امروزی، بسیار مهم است. ۴۵ درصد بازار ایران در شهر تهران متمرکز است که نیمی از ۴۵ درصد در منطقه ۱۲ وجود دارد. بنابراین مشکلات این منطقه بیش از سایر حوزه‌ها ‌و مناطق است.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ایجاد هماهنگی بین ماهیت و ساختار اصلی بازار بزرگ تهران با نحوه عملکرد و فعالیت های تجاری کنونی در آن را از ضروری ترین اقدامات جهت بازگرداندن نظم و انضباط در عبور و مرور و حمل و نقل کالا در داخل بازار دانست و گفت: درحال حاضر راسته‌های بازار با تراکم بالای فعالیت های تجاری بدون ضابطه مواجه بوده و حضور و تردد قابل توجه حاملین کالا در قالب انواع چرخ دستی ها در کنار حجم انبوه عابرین پیاده، عملاً سطح سرویس تردد در بازار را دربدترین وضعیت خود قرار داده است.

معاون شهردار تهران با تاکید بر ضرورت ساماندهی چرخ دستی ها و حاملان بار و کالا در محدوده مرکزی شهر، یادآور شد: تجربه ساماندهی‌ چرخ های دستی در گذشته وجود داشته اما موفق نبوده است، از اینرو طرح ساماندهی گاری و چرخ دستی های محدوده بازار به منظور ایجاد مدیریت سامانه حمل بار جهت بالا بردن امنیت و سرعت از مبداء به مقصد، شناسایی و ساماندهی باربران و حمایت حقوقی، اجتماعی و رفاهی آنان، طراحی انواع مختلف چرخ‌های دستی متناسب با حجم بار و بدون ایجاد مزاحمت برای شهروندان و همچنین پیشگیری از سرقت‌های احتمالی و جابه جایی کالای غیر مجاز و قاچاق، ایجاد انضباط ترافیکی در بازار، کنترل هزینه حمل بار برای کسبه و شهروندان و رعایت امنیت سرعت و کیفیت در حمل بار اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات اصلی در مناطق مرکزی شهر تهران نبود پارکینگ‌های محلی است که باید از منابع کسری پارکینگ ساخته شود،
ادامه داد: اصلی‌ترین معضل امروزه که در بازار لمس می‌شود، موتورسواران است.

هاشمی مهم‌ترین مشکل بازار تهران را تردد موتورسواران دانست و گفت: استفاده موتورسواران از پیاده روها، امنیت عابران پیاده را به خطر می‌اندازد که این موضوع در منطقه ۱۲ تهران بیشتر مشاهده می‌شود.

معاون شهردار تهران در پایان ابراز امیدواری کرد: با امضای این تفاهم‌نامه ساماندهی حاملان چرخ دستی انجام شود و دولت برای آن‌ها تسهیلات و وام‌هایی در نظر بگیرد. با انجام این تفاهم‌نامه شناسایی و ثبت اطلاعات حاملان چرخ دستی انجام خواهد شد و دولت به منظور ارائه تسهیلات به آن‌ها می‌تواند از بانک اطلاعاتی شهرداری تهران استفاده کند. باید حواسمان باشد که زندگی این اقشار سخت‌تر نشود.

نقش اساسی اصناف بازار در ساماندهی حاملان چرخ دستی‌

مهدی اسماعیل بیگی، معاون بار و کالای سازمان حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره ضرورت این تفاهم‌نامه‌، گفت: بازار تهران به عنوان قطب اقتصادی کشور و تهران شناخته می‌شود. روزانه ۴۵۰۰ تُن بار به صورت خرده بار در بازار تهران حمل‌ می‌شود. به علت محدودیت‌هایی که در معابر بازار تهران اعمال می‌شود، امکان تردد خودروهای باربری وجود ندارد. بنابراین چرخ دستی‌ها نقش اساسی حمل بار را ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه طی سال‌های متمادی نگاه درست و جامعی به چرخ دستی‌ها نشده است، افزود: علت آن ندادن هویت شغلی مستقل به حاملان چرخ دستی‌ها است. برای نخستین‌بار در تاریخ این صنف، ارائه پروانه بهره برداری و هویت بخشی به فعالیت چرخ دستی‌ها انجام می‌شود.

اسماعیل بیگی ضمن اشاره به نقش اساسی مجموعه اصناف بازار به عنوان صاحبان بازار در طرح ساماندهی چرخ دستی‌ها، گفت: در گذشته طرح‌های مقطعی بدون جامعه اصناف بازار به صورت پلیسی انجام شده بود که به شکست انجامید.

به گفته وی؛ بستر نرم افزاری از سمت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای ثبت بانک اطلاعاتی حاملان چرخ دستی و صدور پروانه آماده شده که تحت نظارت عالی وزارت کشور صورت گیرد.

معاون بار و کالای سازمان حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره مشکلات چرخ دستی‌ها توضیح داد: مشکلات بسیاری در حوزه حاملان چرخ دستی‌ اعم از قیمت گذاری نامناسب، عدم اعتماد، مشکلات معیشتی حاملان چرخ دستی، آسیب‌های فیزیکی به عابران و … وجود دارد. یکی دیگر از مشکلات مهم و جدی اختلال در ترددها در محدوده بازار تهران به علت تردد نادرست چرخ دستی‌ها است. امضای این تفاهم‌نامه مقدمه‌ای برای همکاری‌های گسترده‌تر در منطقه ۱۲ و حل مشکلات بازار تهران خواهد بود.

هر اقدامی با مشارکت ذی نفعان خواهد بود

علی سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ شهر تهران نیز در ادامه مراسم بیان کرد: موضوعات منطقه ۱۲، پیچیده و منحصر به فرد است. علت حضور و فعالیت گسترده حاملان چرخ دستی برای امرار معیشت است. موضوع چرخ دستی‌ها، پدیده جدیدی نیست و از سالیان گذشته همراه با مشکلات کم و زیاد وجود داشته است.

وی در ادامه افزود: غفلت عمومی در مدیریت شهری گذشته برای سیاست گذاری‌ها در این‌باره وجود داشته که آن غفلت عدم استفاده از مشارکت مخاطبان، شهروندان و بازاریان است اما امروز فصل جدیدی از این نوع اقدام با مشارکت ذی نفعان رقم‌ می‌خورد. بسیاری از پروژه‌ها علی رغم صرف انرژی و هزینه‌های سنگین بدون مشارکت مردم و ذی نفعان نتیجه مثبتی نداشته است.

بنا براعلام روابط عمومی معاونت حمل ونقل شهرداری تهران، شهردار منطقه ۱۲ هدف طرح را ساماندهی، شناسایی و کنترل بهتر و بیشتر به منظور ارائه خدمات باکیفیت‌تر به شهروندان ذکر کرد و یادآور شد: با اجرای این اقدام امنیت محیطی و بزه‌های محیطی ناشی از این فعالیت کاهش پیدا خواهد کرد. امید است که این تفاهم‌نامه زمینه‌ای برای حل دیگر معضلات ده‌ها ساله با یک رویکرد مشارکتی و همراه با استفاده از ظرفیت‌های اصناف و بازاریان باشد.

انتهای پیام

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *