گزارش آنلاین : تفاهمنامه «واگذاری زمین دپوی خط ۱۰ مترو» به مساحت ۲۵/۸ هکتار میان شهرداری منطقه ۲۲ و شرکت راه آهن شهری (مترو) تهران و حومه منعقد شد.
به گزارش آنلاین از روابط عمومی شهر داری کل امروز -دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱- تفاهمنامه «واگذاری زمین دپوی خط ۱۰ مترو» به مساحت ۲۵/۸ هکتار میان شهرداری منطقه ۲۲ و شرکت راه آهن شهری تهران و حومه منعقد شد.
سید مجتبی شفیعی در ابتدای این مراسم ضمن تشکر از شهرداری منطقه ۲۲ و شرکت مترو، گفت: با تخصیص این زمین، گامی بزرگ در ایجاد یک زیرساخت موفق و موثر برای ساکنان منطقه ۲۲ و سایر مناطقی که در ادامه خط ۱۰ وجود دارند، برداشته شده است.
معاون شهردار تهران ضمن اشاره به فعال شدن خطوط مترو در گذشته، عنوان کرد: متأسفانه فکری درخصوص تأمین دپو در دورههای گذشته نشده بود و همین سبب شده تا خطوط خدمات مطلوبی نظیر کاهش سرفاصله و جابجایی بیشتر مسافر را نداشته باشند.
شفیعی ضمن موثرخواندن دپو زمین در بلندمدت، بیان کرد: یکی از ارکان خطوط مترو، تأمین دپو مناسب است. اگر دپو از ابتدای پروژه تأمین شده باشد کمک بزرگی برای طراحیها و اقدامات اجرایی در آینده خواهد بود.
وی در پایان یادآور شد: به رغم همه مشکلات موجود، شبکه مترو تهران در دنیا از نظر طول و تعداد ایستگاه، رتبه بیستم را میان ۲۵۰ مترو دنبا دارد و هم اکنون حدود ۱۰ شهر ایران درحال توسعه خطوط مترو خود هستند.
مسعود درستی در ادامه، با بیان اینکه خط ۱۰ مترو طی چهار سال آینده با فازبندی وارد مرحله بهره برداری خواهد شد، افزود: طول خط ۱۰ برابر با ۴۳ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه است که با این تفاهم به ۴۷ کیلومتر و ۳۶ ایستگاه افزایش مییابد.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه عنوان کرد: ۱۱ ایستگاه از خط ۱۰ در منطقه ۲۲ وجود داشت که با این تفاهم نامه به ۱۲ ایستگاه افزایش خواهد یافت. این خط یکی از خطوطی است که در زمان اوج سفر، مسافران بسیاری را جابجا خواهد کرد. خط ۱۰ به صورت شرقی و غربی در منطقه ۲۲ طراحی شده است.
درستی درباره دپو زمین بیان کرد: تأمین زمین دپو مساحت بسیاری نیاز دارد و امکان تملک آن به راحتی وجود ندارد. دپو زمین باعث میشود که زیرساخت کلیدی را در اختیار داشت تا همزمان با ساخت تونل و ایستگاه در آینده هم برای پایانه آن تدابیری اندیشید تا خدمات دهی مطلوب باشد.
وحیدرضا محمدی در ادامه مراسم گفت: در این دوره علاوه بر همه مشکلات مالی، اتفاقات خوبی در حوزه حمل و نقل متناسب با بضاعت شهرداری صورت گرفته است؛ کلنگ زنی خط ۱۰ و اتفاقاتی که در منطقه ۲۲ رخ داده از جمله آنها است. امیدواریم که با راه اندازی مدهای حمل و نقل عمومی بتوانیم پاسخگوی نیازمندی شهروندان باشیم.
به گفته شهردار منطقه ۲۲؛ این منطقه دارای مساحت ۵ هزار و ۲۲ هکتار و طول خطی ۲۰ کیلومتر مربع است که پاسخگویی به نیاز شهروندان در حوزه حمل و نقل، بسیار سخت است.
وی با بیان اینکه قرار بود که خط ۱۰ از وردآورد در منطقه ۲۲ تا منطقه ۴ اجرا شود، افزود: با رایزنیها و نگاه ویژه معاون حمل و نقل، یکی از اقدامات اثرگذار در توسعه خط ۱۰ به منظور بهبود عملکرد عملی شده است. این مراسم به منظور تحویل دپوی اراضی خط ۱۰ در اراضی مروارید شهر برگزار شده است. بیش از ۵۰ هزار خانوار در مروارید شهر تا افق ۱۴۲۰، ساکن میشوند که تا پیش از این امکان دسترسی به مترو را نداشتند اما با نظر موافق معاونت قرار شد که ایستگاه نهایی مادر در شهرک مروارید شهر باشد.
محمدی در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: بخشی از تأمین منابع مالی خط بر عهده منطقه ۲۲ گذاشته شده است. همچنین خط ۱۰ غرب تهران را به شرق تهران متصل میکند و با این تفاهمنامه در منطقه ۲۲، طول خط از ۱۴ کیلومتر به ۱۷ کیلومتر افزایش مییابد.
لازم به ذکر است که در این مراسم، سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مسعود درستی مدیر عامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو)، وحیدرضا محمدی شهردار منطقه ۲۲، سید فرهاد خدابخش معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۲۲، مدیران قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و سایر مدیران شهری حضور داشتند.
انتهای ییام /////