گزارش آنلاین : گشتی در بازار لوازم‌خانگی پایتخت و مراکز عمده فروش این محصولات نشان‌دهنده سکون و رکود نسبی حاکم بر این بازار است. هرچند افزایش قیمت‌ها از یک سو و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر، به این رکود دامن زده است، اما در این میان گلایه‌هایی نیز از سوی مردم و برخی فروشندگان مطرح می‌شود که جای تامل دارد.

یکی از مشتریان حاضر در بازار امین‌حضویک شرکت بزرگ لوازم‌خانگی که سهم عمده‌ای از بازار را در اختیار دارد، با تحویل عمدی دیرهنگام محصولات خود به مشتریان به‌دنبال ایجاد نارضایتی عمومی به‌منظور اعمال فشار بر وزارت صمت و افزایش قیمت‌هاست.
ر در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: چندی پیش برای دریافت یک یخچال از برندی خاص به بازار مراجعه کردم، اما در کمال تعجب گفته شد که اگر امروز برای خرید این یخچال ثبت‌نام کنید، شاید حدود دو ماه بعد آن را تحویل بگیرید.

وی که به‌تازگی ازدواج کرده و به‌دنبال فراهم کردن مقدمات زندگی خود است، با ابراز گلایه و شگفتی از این مساله، گفت: ظاهرا آنچه در سال‌های گذشته در صنعت خودرو با تشکیل صف خرید و قرعه‌کشی برای دریافت محصولات خودروسازان شاهد بودیم، اکنون در لوازم‌خانگی در حال وقوع است.

یکی از فروشندگان با تایید این مشکل، به ایرنا توضیح‌داد: متاسفانه چنین رویه‌ای را از سوی یکی از برندها که سهم عمده‌ای بازار را نیز در اختیار دارد، شاهدیم و برخی محصولات این شرکت با طی کردن فرآیند ثبت‌نام و با تاخیر چند ماهه به دست مشتریان می‌رسد.

در این زمینه کارشناسان دلایلی را عنوان می‌کنند. نخست؛ با توجه به اینکه برند یاد شده سهم بالایی در بازار لوازم‌خانگی کشور دارد، باید بتواند پاسخگوی حجم زیاد متقاضیان خود نیز باشد. این در حالی است که فرآیند تامین قطعه و رسانیدن آن به خط تولید در کشورمان بین چهار تا ۶ ماه زمان نیاز دارد که خود عاملی برای تحویل دیرهنگام و با وقفه محصولات می‌شود.

با این حال کارشناس دیگری به نکته قابل تاملی اشاره کرد و اظهار داشت: در یک سال اخیر این برند به دنبال افزایش متوسط ۶۰ درصدی قیمت محصولات خود بوده است، اما نتوانست مجوز لازم برای این کار را دریافت کند.

وی ادامه‌داد: به همین دلیل عامدانه تولیدات خود را با تاخیر وارد بازار می‌کند تا با ایجاد نارضایتی عمومی، بتواند وزارت صمت را برای افزایش قیمت‌ها تحت فشار قرار دهد و از این طریق به مقصود خود برسد.

این در حالی است که مسوولان شرکت یاد شده به همراه نمایندگان چند شرکت بزرگ دیگر لوازم‌خانگی در سال‌های گذشته با ارسال نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، با اشاره به توانمندی بالای صنعت لوازم‌خانگی و دستیابی به خودکفایی، خواستار ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی خارجی شده و مدعی شده بودند که توان این صنعت آنقدر بالاست و به بلوغ دست یافته است که بدون دغدغه به تامین بازار می‌پردازد.

این ادعا و از سویی کمبود یا نبود برخی اقلام لوازم‌خانگی در بازار، شائبه تحت فشار قرار دادن وزارت صمت با ناراضی کردن مردم از طریق عرضه نکردن محصول به بازار را تقویت می‌کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *