گزارش آنلاین : نشست خبری با موضوع «بحران منابع انسانی در حوزۀ ITT ، (راهکارها و پیشنهادها)» صبح روز یک‌شنبه بیست‌وچهارم اردی‌بهشت ۱۴۰۲ ، به‌طور مشترک و به میزبانی شرکت نوآوران ارتباطات دوران و دوران آکادمی در ساختمان برج فناوری بنتک برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار ما ، در این نشست که جمعی از خبرنگاران فعال در حوزۀ IT و علاقه‌مندان این عرصه حضور داشتند مباحث مهمی در خصوص ایدۀ ابتدایی شکل‌گیری شرکت دوران و پس از آن دوران آکادمی، پرورش نیروهای متخصص در قالب کمپین آموزش، توانمندسازی و استخدام، نحوۀ برگزاری کلاس‌ها در آکادمی، تعامل و همکاری با سازمان‌ها و نهادهای داخلی و خارجی به‌منظور تأمین نیروهای موردنیاز آنان در بخش‌های مختلفی همچون: امنیت شبکه، مدیریت پروژۀ اطلاعات و امنیت، تشخیص و تست نفوذ مطرح شد.
دس دادگر، با اشاره به زمان راه‌اندازی «دوران آکادمی» در سال۹۶ گفت: « به فاصلۀ یک‌سال یعنی ۹۶تا۹۷ دوره‌های اختصاصی نیازسنجی سازمان را برگزار کردیم و پس از آن در سال ۹۸، دورۀ آموزش عمومی کلید خورد. باتوجه‌به حضور رقیب‌‎های بزرگ در این حوزه، مهندسی معکوس را پیش گرفتیم یعنی بخش آموزش را در سه‌سطح مقدماتی، پیشرفته و فوق‌پیشرفته برگزار کردیم اما تمرکز خود را در سطحِ فوق پیشرفته و شناسایی استعدادها و پرورش آن‌ها گذاشتیم.»

 

مدیر آکادمی دوران، از برگزاری ۶ سطح یا دستۀ آموزشی در آکادمی سخن گفت و برگزاری آزمون‌های بین‌المللی را که نشان‌دهندۀ مهارت اشخاص و تخصص‌داشتن است به‌عنوانِ خدمتی ویژه برای مهارت‌آموزان خواند و بیان کرد:
«سرویس‌های آموزشی آکادمی دوران در سه نوع حضوری، آنلاین و آفلاین در اختیار مهارت‌آموزان و دانشجویان آکادمی قرار می‌گیرد به‌این‌ترتیب افرادی که خارج از محدودۀ جغرافیایی تهران و حتی ایران قراردارند به‌راحتی می‌توانند از سرویس آنلاین یا آفلاین آکادمی برای آموزش بهره‌مند شوند.»

امیرحسین دادگر، به‌دست‌آوردن مجوزهایی همچون مجوز آموزش از سازمان برنامه‌ریزی کشور، افتای ریاست‌جمهوری، سازمان پدافندغیرعامل و داشتن رتبه در شورای‌عالی‌انفورماتیک را جزو افتخارات این مرکز آموزشی دانست که به‌راحتی به‌دست نمی‌آید و قطعاً اعتمادسازی و یا پس‌دادن امتحان خود در این حوزه آن هم به‌خوبی، خود دلیلِ متقنی است بر این مطلب.

مهندس دادگر برگزاری دوره‌های تخصصی مصاحبه و قراردادن دانشجویان آکادمی در شرایط مصاحبه‌های کاری را یکی از وجوه تمایز این مرکز آموزشی خواند که هیچ‌یک از سازمان‌ها یا شرکت‌های رقیب این کار را انجام نمی‌دهند وی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت:«طبیعی است که مصاحبه‌های شغلی به‌خودی‌خود برای فرد مصاحبه‌شونده استرس‌زا است و طبیعتاً چنان‌چه فرد از قبل با محیطِ مصاحبه آشنا نباشد حتی با وجودِ بهره‌‎مندی از مهارت ممکن است نتواند این مرحله را به‌خوبی پشت‌سر بگذارد. به‌همین‌خاطر ما شرایطِ آزمون و مصاحبه را برای مهارت‌آموزان خود شبیه‌سازی می‌کنیم و وی را در موقعیت‌های مختلفِ مواجه با افرادِ شوخ تا نیمه‌جدی و سخت‌گیر در جایگاهِ مصاحبه‌کننده قرار می‌دهیم تا به‌راحتی از پسِ این کار برآید.»

مدیرآکادمی دوران در پایان سخنان خود با اشاره به تعامل با شرکت‌های همکار گفت:«خرسندیم طی این مدت به‌گونه‌ای رفتار کردیم که رقبای ما، دوران را به‌عنوان رقیب خود نگاه نکنند بلکه آن را رفیقی بدانند که می‌توانند در بخش‌های مختلف آموزشی، توانمندسازی و مهارت‌آموزی در حوزۀ IT روی کمک و پشتیبانی ما حساب کنند.آکادمی دوران ثابت کرد اعتمادسازی مهم‌ترین جزء آموزش، محبوبیت و ماندگاری در عرصۀ فناوری اطلاعات است و خوشبختانه امروز به جایگاهی رسیدیم که شرکت‌ها و سازمان‌های رقیب به‌راحتی بحث آموزش خود را به ما و استادانِ تحتِ نظارت آکادمی دوران می‌سپارند.»

و اما مهندس آرش اسلامی-مسئول و مشاور مدیریت کنترل پروژه آکادمی دوران- سخنان خود را با تشکر از دو سخنران قبلی آغاز کرد و گفت: «آنچه گفتنی بود پیش از من مهندس ممقانی و مهندس دادگر بیان کردند من فقط در تکمیل مطالبِ عنوان‌شده از سوی این دو شخص بزرگوار اعلام می‌کنم که رویکرد اصلی ما در طرح آکادمی دوران و پروژۀ توانمندسازی تلاش در جهتی بود که بحث شایستگی‌محور پیش رود و تمامی ابعاد این بخش یعنی: دانش، مهارت، افزایش عملکرد و رفتارسازمانی به‌خوبی پوشش داده شود.»

مشاور کنترل پروژۀ آکادمی دوران با اشاره به این‌نکته که «رفتارسازمانی» مؤلفه‌ای بسیار مهم در بحث آموزش و پشتیبانی است گفت: «خیلی از استادان و مراکز آموزشی، فقط با مبحث تدریس و آموزش سروکار دارند و مورد مهمی چون رفتار سازمانی برای آنان کم اهمیت و حتی بی‌اهمیت است؛ اما دوران آکادمی از استادانی بهره گرفته که تجربۀ کار عملیاتی دارند. یکی از مأموریت‌های اصلی ما این است که فاصلۀ بین ما و علم روز دنیا کمتر شود بنابراین تاجایی‌که ممکن است همراه و همگام با علمِ روز دنیا پیش می‌رویم. این را نیز باید اضافه کنم که قطعاً طرحِ آموزشی دوران‌آکادمی، طرحی است که در سطحِ بین‌المللی اجرا شده است و ما آن را بومی‌سازی کرده‌ایم.»

مهندس اسلامی ضمن اشاره به این نکته که بسیاری از کارهای دوران، پروژه‌محور است افزود:«باتوجه‌به این مهم ما هم سعی کردیم در تعامل با افراد، پروژه‌محور پیش رویم یعنی پروژه‌ای برای آنان معرفی می‌کنیم و با رعایتِ تمام نکاتِ مهم، شناخت ریسک‌ها، هدایت نیرو به‌سمتِ جایگاهِ موردِ نظر طبقِ زمان‌‎بندی تعریف‌شده، همراه او هستیم تا در کل مسیر با آرامش و بدون دغدغه پیش رود.»

مسئول کنترل پروژه آکادمی، در پایان سخنان خود به‌عنوان جمع‌بندی صحبت‌هایش، چهار محور اصلی پروژۀ تحصیلی در دوران‌آکادمی را طرح‌ریزی، اجرا، بررسی و اقدام برشمرد و عنوان کرد: «چنان‌چه سازمانی اعلام کند در حوزۀ خاصی نیاز به نیروی متخصص دارد طبیعی است که کارهای نیازسنجی و شایسته‌گزینی برای معرفی نیروی زبده و ماهر را انجام می‌دهیم و در نهایت، بهترین شخص را به سازمان معرفی می‌کنیم.»

در این لحظه و باتوجه‌به مدیریتِ زمان‌بندی نشست خبری، سه سخنران ویژۀ نشست برای بخش پرسش‌وپاسخ با خبرنگاران آماده شدند.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به چند پرسش‌وپاسخ

آیا خدمات آموزشی برای اتباع نیز قابل اجراست؟
مهندس ممقانی: طبیعی است که ما برای اتباع، به‌شرط داشتن شناسنامه و کارت‌‎ملی، کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم اما نمی‌توانیم تضمین استخدام داشته باشیم چرا که نداشتن گواهی معتبر شناسایی، روند اشتغال‎زایی این افراد را با مشکل مواجه می‌سازد.

مهندس ممقانی: البته باید گفت ما برای آموزش و توانمندسازی هنرجویان غیر ایرانی طرحی جامع داریم به‌این‌صورت که باتوجه‌به حضور دانشجویان غیرایرانی به‌خصوص عراقی در دانشگاه‌های کشور، با یکی از مراکز آموزش عالی رایزنی‌های ابتدایی را انجام دادیم و تصمیم‎گرفتیم تا به‌ آموزش و توانمندسازی اتباع عراقی بپردازیم در حقیقت تعامل با کشور دوست و همسایه، عراق، و سایر کشورهای هم‌جوار از جمله اهداف مهم آکادمی دوران است.

آیا برای شرکت در کلاس‌های آموزشی دوران‌آکادمی، بازه سنی به‌خصوصی را در نظر گرفته‌اید؟
مهندس دادگر: طبیعی است که صرفِ علاقه به این حوزه، کفایت می‌‎کند و همان‌طور که در تمام اطلاعیه‌های خود گفته‌ایم همین‌که شخص یا اشخاصی به کامپیوتر و کار با آن علاقه‌مند باشند خود، یعنی پیمودنِ نصفِ بیشترِ مسیر اما بازهم همان مسألۀ استخدام پیش می‌آید طبیعی است که افراد در دهه‌های پنجم یا ششم زندگی خود نسبت به افرادی که در دهۀ دوم و سوم زندگی قراردارند شانس کمتری برای استخدام و جذب در سازمان‌ها خواهند داشت.

شما از همکاری متخصصانِ آموزش‌دیدۀ دوران‌آکادمی با شرکت‌ها و سازمان‌های خارج از کشور گفتید در این‌جا، بحثِ پرداختِ دستمزد این گروه پیش می‌آید آن را چه‌طور مدیریت می‌کنید؟
مهندس ممقانی: همان‌طور که همۀ ما می‌دانیم رمزارزها این مشکل را برطرف ساخته‌اند و بحثِ دنیای فناوری‌ونوآوری، تعاملاتِ مخصوص‌به‌خود را می‌طلبد. البته ما در این زمینه ورود نمی‌کنیم بلکه خودِ سازمان‌ یا سازمان‌های خدمت‌گیرنده و افرادِ متخصص، بایکدیگر تعامل دارند و دستمزد به‌صورت ارز دیجیتالی (تتر، بیت‌کوین و….) برایشان ارسال می‌شود.

آیا به همکاری با شتاب‌دهنده‌ها فکر کرده‌اید؟ اگر بله به‌چه شکل با آنان وارد کار می‌شوید؟!
مهندس ممقانی: فعلاً در این‌ حوزه، وارد کار نشده‌ایم و شاید در برنامه‌های آینده به این مورد بپردازیم اما درحال‌حاضر، برنامه‌ای دراین‌خصوص نداریم.

اگر دقت کنیم بحث هوش‌مصنوعی، خیلی از فعالانِ حوزه‌های مختلف را با بحرانِ بی‌کاری مواجه کرده است. طوری‌که سازمان بزرگی مثل آمازون مجبور به تعدیل نیرو شدند. در چنین شرایطی شما ادعای استخدام و اشتغال‌زایی برای افراد دارید این مسأله را چه‌طور توجیه می‌کنید؟
مهندس ممقانی: من عمیقاً معتقدم چنان‌چه در حرفه و کار خود، متخصص و ماهر باشیم جای هیچ نگرانی نیست. نیروی متخصص، هیچ‌گاه بی‌کار نمی‌ماند. این را من نمی‌گویم آمار نشان می‌دهد که درحالِ‌حاضر، بسیاری از شرکت‌های خارجی و بین‌المللی از نیروهای زبده و ماهر ایرانی بهره می‌برند این امر بیشتر به‌این‌خاطر مطرح است که نیروهای ایرانی دستمزد کمتری نسبت به رقبای خارجی خود دریافت می‌کنند.

طرح توانمندسازی شما برای افراد شاغل نیز اجرایی است؟
مهندس دادگر: بله قطعاً. درحالِ‌حاضر، روزهای تعطیل پذیرای این گروه از علاقه‌مندان به حوزۀ مهارت‌آموزی هستیم

چگونه خانواده‌ها را در جریان فعالیت‌هایتان قرار می‌دهید؟
مهندس دادگر: از طریق رویدادها ، شبکه‌های اجتماعی و قطعاً شما فعالانِ حوزۀ رسانه که امیدواریم به‌خوبی پیام ما را به خانواده‌ها و همۀ آنانی برسانید که به بحث آموزش، توانمندسازی و اشتغال، علاقه‌مندند.

شما به حلقۀ مفقودۀ بین صنعت و دانشگاه اشاره‌کردید آیا طرحی درنظردارید که پیش‌ازاین دوران یعنی در سطحِ آموزش‌وپرورش به استعدادیابی کودکان و دانش‌آموزان و تربیت نیروی ماهر در این حوزه بپردازید؟
مهندس دادگر: ورود به این حوزه از دو جنبه عملاً غیرممکن است یک: نفوذ به آموزش‌وپرورش و ارائۀ طرح‌درسی دراین‌خصوص، بحثِ بسیار مهم و درعین‌حال، سختی است چرا که این نهاد، سیاست‌های خاص خود را دارد. و دوم این‌که خانواده‌های ایرانی پیش‌وبیش‌ از هرچیز به دانشگاه رفتن فرزند خود می‌اندیشند هنوز برای خانوادۀ ایرانی، مهارت‌آموزی بدونِ تحصیلاتِ دانشگاهی تعریف نشده است. هرچند ما در طرحِ آموزشی خود اعلام کردیم که خانواده‌ها می‌توانند فرزندانِ خود را برای مهارت‌اموزی پیش از دورانِ دانشگاه به ما بسپارند ولی مسأله این‌جاست که هرپدرومادری در خانوادۀ ایرانی ترجیح می‌دهد فرزندش پس از پایانِ دوران متوسطۀ دوم و پیش‌‎دانشگاهی وارد دانشگاه شود و خب مسألۀ مهم‌تر دیگر بحثِ سربازی برای پسران است.

مهندس ممقانی: البته باید بگویم که ما برای آشنایی خانواده‌ها با طرح آموزشی آکادمی دوران و مهارت‌آموزی فرزندان، راه دیگری برگزیدیم و آن‌هم برگزاری رقابت‌ها یا رویدادهایی در سطح دانش‌‌آموزی یا تعامل و همکاری با سازمان‌هایی است که برای کودکان و نوجوانان مسابقه و رویدادهای رقابت‌محور برگزار می‌کنند.

در پایانِ این نشست‌خبری، مهندس ممقانی مدیرعامل شرکت نوآوران ارتباطات دوران، مهندس دادگر مدیر اکادمی دوران و مهندس اسلامی مسئول کنترل پروژه آکادمی، ضمن تشکر از جامعۀ خبرنگاران و اهالی قلم که در حوزۀ فناوری اطلاعات فعالیت دارند از آنان خواستند که از قلم و رسالت خبری‌شان در جهت رساندنِ پیام آکادمی دوران بهره ببرند و به‌عبارت بهتر قلمشان، صدای بلندِ این گروهِ دانش‌بنیان برای پرورش استعدادهای ایرانی در حوزۀ فناوری اطلاعات باشد.

در ابتدای جلسه، مهندس حسین ممقانی، مدیرعامل شرکت نوآوران دوران، با اشاره به پاندمی کرونا و ضربۀ شدیدی که به کسب‌وکارها وارد شد به موضوع خروج استعدادهای بکر و متخصصان حوزۀ ICT از ایران پرداخت و گفت: «متأسفانه، کرونا، پدیده‌ای نبود که فقط افراد را به‌جهت سلامتی تهدید کند و هزینه‌های درمانی را برجامعۀ انسانی تحمیل نماید بلکه سوی دیگر این قضیه، خسارت‌های زیادی است که به زیست‌‎بوم فناوری کشور وارد شد. همان‌طور که همۀ ما می‌دانیم با فراگیری کووید۱۹، بسیاری از کسب‌وکارها به‌اجبار تعدیل نیرو کردند و یا در مواردی بغرنج‌تر برخی از کسب‌وکارها تعطیل شدند حوزۀ ICT نیز از این قاعده مستثنی نبود و نیست و شاید به جرئت بتوان گفت که آسیب در این حوزه، بیشتر و گسترده‌تر بود. دلیل این امر آن است که پیش از این نیز، حوزۀ ICT به‌خودی‌خود با کمبود نیروی انسانی مواجه بود و عملاً با شیوع کرونا، نیاز به متخصصان این حوزه، بیش‌ازپیش احساس شد که این بحران نه‌تنها در کشورمان بلکه در تمام دنیا مشاهده شد. وقتی این مشکل به‌وجود آمد ما نیز دو راه پیش رو داشتیم یا این‌که به این تهدید، تن دهیم و جبرِ آن را برخود بپذیریم و شرکت و فعالیت‌های آن را محدود کنیم و یا این‌که از تهدید ایجادشده، در جهتِ فرصتی مناسب، بهره ببریم. طبیعی است که ما راه دوم را انتخاب کردیم. با افتخار اعلام می‌کنم که با تلاش و پشتکار و به‌لطفِ ایده‌های نو توانستیم در زیست‌بوم فناوری پیش رویم و علاوه بر تأمین نیروهای زبده در حوزۀ ICT برای سازمان‌ها و ارگان‌های فعال در داخل کشور، نیروهای متخصص را به شرکت‌های خارجی معرفی کردیم که در این حوزه، با کمبود نیرو مواجه شده بودند.»

مدیرعامل دوران در ادامۀ صحبت‌هایش با اشاره به زمانِ آغاز به کار این شرکت افزود: « سال ۷۸ شرکت ارتباطات نوآوران دوران، رسماً کار خود را در حوزۀ امنیت شبکه و پورتال سازمانی آغاز کرد و پس از آن در بخش‌هایی همچون هوش‌مصنوعی و آموزش پیش رفت.»

مهندس ممقانی مأموریت شرکت دوران را “ارتباط”، “همگام‌سازی” و “همکاری” با سازمان‌‌ها و ارگان‌ها در راستای تآمین نیروی موردنیازِ حوزۀ IT برشمرد و گفت: « در تمام این سال‌ها، سعی داشتیم تا به اهدافِ بلند خود برسیم و سندِ موجود بر این مدعا رقمی بالغ بر ۵۰۰ نیروی کاری در بخش‌‎های مختلف شرکت، خدمت‌رسانی به بیش‌از ۴۰۰ مشتری اعم از وزارتخانه‌های بزرگ، مخابرات، شرکت‌ نفت‌وگاز، ارگان‌های دولتی و شرکت‌‎های خصوصی است.»

مدیرعامل نوآوران ارتباطات دوران، تنها فعالیت داشتن در زیست‌بوم فناوری را کافی ندانست و با تأکید بر این نکته که باید نوآور بود و محصولِ های‌تک تولیدومعرفی کرد افزود: «یکی از مشخصه‌های ما این است که هنگام خدمت‌رسانی به مشتریان، آنان را در انتخابشان آزاد می‌گذاریم که آیا تمایل دارند محصولی بومی‌ساز شده استفاده کنند و یا انتخابشان محصولِ خارجی است؟ و طبیعی است که در هر دو انتخاب، کنار مشتریان هستیم.»

مهندس ممقانی در بخش پایانی صحبت‌های خود برای آشنایی بیشتر حضار با دوران، به خدمات و محصولات دیگری از این شرکت اشاره‌کرد محصولاتی همچون: «تولیدوتأمین آنتی‌ویروس‌های به‌روز، مجازی‌سازی صوت‌وتصویر روی بستر آی‌تی، مونیتورینگ شبکه، راه‌‎اندازی مرکز کنترل و امنیت، ساماندهی نیروهای تستِ نفوذ، سامانۀ Infoyar (اینفویار) که مدیریت مناقصات و هوش‌سازمانی را برعهده دارد، پورتال سازمانی که مدیریت محتوا، فرم‌ساز و سیستم یکپارچه‌سازی سازمان را برعهده دارد و همچنین سامانۀ چشم دوران (Douran Eye) مبتنی بر هوش‌مصنوعی و بستری برای تشخیص چهره است.»

پس از مهندس ممقانی نوبت به مهندس امیرحسین دادگر، مدیر «دوران آکادمی» رسید که در‌خصوص طرحِ راه‌اندازی آکادمی و اهمِ فعالیت‎‌های این نهاد آموزشی، توضیحاتی ارائه دهد.

مسئول کنترل پروژه آکادمی، در پایان سخنان خود به‌عنوان جمع‌بندی صحبت‌هایش، چهار محور اصلی پروژۀ تحصیلی در دوران‌آکادمی را طرح‌ریزی، اجرا، بررسی و اقدام برشمرد و عنوان کرد: «چنان‌چه سازمانی اعلام کند در حوزۀ خاصی نیاز به نیروی متخصص دارد طبیعی است که کارهای نیازسنجی و شایسته‌گزینی برای معرفی نیروی زبده و ماهر را انجام می‌دهیم و در نهایت، بهترین شخص را به سازمان معرفی می‌کنیم.»

مهندس دادگر، با اشاره به زمان راه‌اندازی «دوران آکادمی» در سال۹۶ گفت: « به فاصلۀ یک‌سال یعنی ۹۶تا۹۷ دوره‌های اختصاصی نیازسنجی سازمان را برگزار کردیم و پس از آن در سال ۹۸، دورۀ آموزش عمومی کلید خورد. باتوجه‌به حضور رقیب‌‎های بزرگ در این حوزه، مهندسی معکوس را پیش گرفتیم یعنی بخش آموزش را در سه‌سطح مقدماتی، پیشرفته و فوق‌پیشرفته برگزار کردیم اما تمرکز خود را در سطحِ فوق پیشرفته و شناسایی استعدادها و پرورش آن‌ها گذاشتیم.»

مدیر آکادمی دوران، از برگزاری ۶ سطح یا دستۀ آموزشی در آکادمی سخن گفت و برگزاری آزمون‌های بین‌المللی را که نشان‌دهندۀ مهارت اشخاص و تخصص‌داشتن است به‌عنوانِ خدمتی ویژه برای مهارت‌آموزان خواند و بیان کرد:

«سرویس‌های آموزشی آکادمی دوران در سه نوع حضوری، آنلاین و آفلاین در اختیار مهارت‌آموزان و دانشجویان آکادمی قرار می‌گیرد به‌این‌ترتیب افرادی که خارج از محدودۀ جغرافیایی تهران و حتی ایران قراردارند به‌راحتی می‌توانند از سرویس آنلاین یا آفلاین آکادمی برای آموزش بهره‌مند شوند.»

دس دادگر، با اشاره به زمان راه‌اندازی «دوران آکادمی» در سال۹۶ گفت: « به فاصلۀ یک‌سال یعنی ۹۶تا۹۷ دوره‌های اختصاصی نیازسنجی سازمان را برگزار کردیم و پس از آن در سال ۹۸، دورۀ آموزش عمومی کلید خورد. باتوجه‌به حضور رقیب‌‎های بزرگ در این حوزه، مهندسی معکوس را پیش گرفتیم یعنی بخش آموزش را در سه‌سطح مقدماتی، پیشرفته و فوق‌پیشرفته برگزار کردیم اما تمرکز خود را در سطحِ فوق پیشرفته و شناسایی استعدادها و پرورش آن‌ها گذاشتیم.»

مدیر آکادمی دوران، از برگزاری ۶ سطح یا دستۀ آموزشی در آکادمی سخن گفت و برگزاری آزمون‌های بین‌المللی را که نشان‌دهندۀ مهارت اشخاص و تخصص‌داشتن است به‌عنوانِ خدمتی ویژه برای مهارت‌آموزان خواند و بیان کرد:
«سرویس‌های آموزشی آکادمی دوران در سه نوع حضوری، آنلاین و آفلاین در اختیار مهارت‌آموزان و دانشجویان آکادمی قرار می‌گیرد به‌این‌ترتیب افرادی که خارج از محدودۀ جغرافیایی تهران و حتی ایران قراردارند به‌راحتی می‌توانند از سرویس آنلاین یا آفلاین آکادمی برای آموزش بهره‌مند شوند.»

امیرحسین دادگر، به‌دست‌آوردن مجوزهایی همچون مجوز آموزش از سازمان برنامه‌ریزی کشور، افتای ریاست‌جمهوری، سازمان پدافندغیرعامل و داشتن رتبه در شورای‌عالی‌انفورماتیک را جزو افتخارات این مرکز آموزشی دانست که به‌راحتی به‌دست نمی‌آید و قطعاً اعتمادسازی و یا پس‌دادن امتحان خود در این حوزه آن هم به‌خوبی، خود دلیلِ متقنی است بر این مطلب.

مهندس دادگر برگزاری دوره‌های تخصصی مصاحبه و قراردادن دانشجویان آکادمی در شرایط مصاحبه‌های کاری را یکی از وجوه تمایز این مرکز آموزشی خواند که هیچ‌یک از سازمان‌ها یا شرکت‌های رقیب این کار را انجام نمی‌دهند وی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت:«طبیعی است که مصاحبه‌های شغلی به‌خودی‌خود برای فرد مصاحبه‌شونده استرس‌زا است و طبیعتاً چنان‌چه فرد از قبل با محیطِ مصاحبه آشنا نباشد حتی با وجودِ بهره‌‎مندی از مهارت ممکن است نتواند این مرحله را به‌خوبی پشت‌سر بگذارد. به‌همین‌خاطر ما شرایطِ آزمون و مصاحبه را برای مهارت‌آموزان خود شبیه‌سازی می‌کنیم و وی را در موقعیت‌های مختلفِ مواجه با افرادِ شوخ تا نیمه‌جدی و سخت‌گیر در جایگاهِ مصاحبه‌کننده قرار می‌دهیم تا به‌راحتی از پسِ این کار برآید.»

مدیرآکادمی دوران در پایان سخنان خود با اشاره به تعامل با شرکت‌های همکار گفت:«خرسندیم طی این مدت به‌گونه‌ای رفتار کردیم که رقبای ما، دوران را به‌عنوان رقیب خود نگاه نکنند بلکه آن را رفیقی بدانند که می‌توانند در بخش‌های مختلف آموزشی، توانمندسازی و مهارت‌آموزی در حوزۀ IT روی کمک و پشتیبانی ما حساب کنند.آکادمی دوران ثابت کرد اعتمادسازی مهم‌ترین جزء آموزش، محبوبیت و ماندگاری در عرصۀ فناوری اطلاعات است و خوشبختانه امروز به جایگاهی رسیدیم که شرکت‌ها و سازمان‌های رقیب به‌راحتی بحث آموزش خود را به ما و استادانِ تحتِ نظارت آکادمی دوران می‌سپارند.»

و اما مهندس آرش اسلامی-مسئول و مشاور مدیریت کنترل پروژه آکادمی دوران- سخنان خود را با تشکر از دو سخنران قبلی آغاز کرد و گفت: «آنچه گفتنی بود پیش از من مهندس ممقانی و مهندس دادگر بیان کردند من فقط در تکمیل مطالبِ عنوان‌شده از سوی این دو شخص بزرگوار اعلام می‌کنم که رویکرد اصلی ما در طرح آکادمی دوران و پروژۀ توانمندسازی تلاش در جهتی بود که بحث شایستگی‌محور پیش رود و تمامی ابعاد این بخش یعنی: دانش، مهارت، افزایش عملکرد و رفتارسازمانی به‌خوبی پوشش داده شود.»

مشاور کنترل پروژۀ آکادمی دوران با اشاره به این‌نکته که «رفتارسازمانی» مؤلفه‌ای بسیار مهم در بحث آموزش و پشتیبانی است گفت: «خیلی از استادان و مراکز آموزشی، فقط با مبحث تدریس و آموزش سروکار دارند و مورد مهمی چون رفتار سازمانی برای آنان کم اهمیت و حتی بی‌اهمیت است؛ اما دوران آکادمی از استادانی بهره گرفته که تجربۀ کار عملیاتی دارند. یکی از مأموریت‌های اصلی ما این است که فاصلۀ بین ما و علم روز دنیا کمتر شود بنابراین تاجایی‌که ممکن است همراه و همگام با علمِ روز دنیا پیش می‌رویم. این را نیز باید اضافه کنم که قطعاً طرحِ آموزشی دوران‌آکادمی، طرحی است که در سطحِ بین‌المللی اجرا شده است و ما آن را بومی‌سازی کرده‌ایم.»

مهندس اسلامی ضمن اشاره به این نکته که بسیاری از کارهای دوران، پروژه‌محور است افزود:«باتوجه‌به این مهم ما هم سعی کردیم در تعامل با افراد، پروژه‌محور پیش رویم یعنی پروژه‌ای برای آنان معرفی می‌کنیم و با رعایتِ تمام نکاتِ مهم، شناخت ریسک‌ها، هدایت نیرو به‌سمتِ جایگاهِ موردِ نظر طبقِ زمان‌‎بندی تعریف‌شده، همراه او هستیم تا در کل مسیر با آرامش و بدون دغدغه پیش رود.»

مسئول کنترل پروژه آکادمی، در پایان سخنان خود به‌عنوان جمع‌بندی صحبت‌هایش، چهار محور اصلی پروژۀ تحصیلی در دوران‌آکادمی را طرح‌ریزی، اجرا، بررسی و اقدام برشمرد و عنوان کرد: «چنان‌چه سازمانی اعلام کند در حوزۀ خاصی نیاز به نیروی متخصص دارد طبیعی است که کارهای نیازسنجی و شایسته‌گزینی برای معرفی نیروی زبده و ماهر را انجام می‌دهیم و در نهایت، بهترین شخص را به سازمان معرفی می‌کنیم.»

در این لحظه و باتوجه‌به مدیریتِ زمان‌بندی نشست خبری، سه سخنران ویژۀ نشست برای بخش پرسش‌وپاسخ با خبرنگاران آماده شدند.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به چند پرسش‌وپاسخ

آیا خدمات آموزشی برای اتباع نیز قابل اجراست؟
مهندس ممقانی: طبیعی است که ما برای اتباع، به‌شرط داشتن شناسنامه و کارت‌‎ملی، کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم اما نمی‌توانیم تضمین استخدام داشته باشیم چرا که نداشتن گواهی معتبر شناسایی، روند اشتغال‎زایی این افراد را با مشکل مواجه می‌سازد.

مهندس ممقانی: البته باید گفت ما برای آموزش و توانمندسازی هنرجویان غیر ایرانی طرحی جامع داریم به‌این‌صورت که باتوجه‌به حضور دانشجویان غیرایرانی به‌خصوص عراقی در دانشگاه‌های کشور، با یکی از مراکز آموزش عالی رایزنی‌های ابتدایی را انجام دادیم و تصمیم‎گرفتیم تا به‌ آموزش و توانمندسازی اتباع عراقی بپردازیم در حقیقت تعامل با کشور دوست و همسایه، عراق، و سایر کشورهای هم‌جوار از جمله اهداف مهم آکادمی دوران است.

آیا برای شرکت در کلاس‌های آموزشی دوران‌آکادمی، بازه سنی به‌خصوصی را در نظر گرفته‌اید؟
مهندس دادگر: طبیعی است که صرفِ علاقه به این حوزه، کفایت می‌‎کند و همان‌طور که در تمام اطلاعیه‌های خود گفته‌ایم همین‌که شخص یا اشخاصی به کامپیوتر و کار با آن علاقه‌مند باشند خود، یعنی پیمودنِ نصفِ بیشترِ مسیر اما بازهم همان مسألۀ استخدام پیش می‌آید طبیعی است که افراد در دهه‌های پنجم یا ششم زندگی خود نسبت به افرادی که در دهۀ دوم و سوم زندگی قراردارند شانس کمتری برای استخدام و جذب در سازمان‌ها خواهند داشت.

شما از همکاری متخصصانِ آموزش‌دیدۀ دوران‌آکادمی با شرکت‌ها و سازمان‌های خارج از کشور گفتید در این‌جا، بحثِ پرداختِ دستمزد این گروه پیش می‌آید آن را چه‌طور مدیریت می‌کنید؟
مهندس ممقانی: همان‌طور که همۀ ما می‌دانیم رمزارزها این مشکل را برطرف ساخته‌اند و بحثِ دنیای فناوری‌ونوآوری، تعاملاتِ مخصوص‌به‌خود را می‌طلبد. البته ما در این زمینه ورود نمی‌کنیم بلکه خودِ سازمان‌ یا سازمان‌های خدمت‌گیرنده و افرادِ متخصص، بایکدیگر تعامل دارند و دستمزد به‌صورت ارز دیجیتالی (تتر، بیت‌کوین و….) برایشان ارسال می‌شود.

آیا به همکاری با شتاب‌دهنده‌ها فکر کرده‌اید؟ اگر بله به‌چه شکل با آنان وارد کار می‌شوید؟!
مهندس ممقانی: فعلاً در این‌ حوزه، وارد کار نشده‌ایم و شاید در برنامه‌های آینده به این مورد بپردازیم اما درحال‌حاضر، برنامه‌ای دراین‌خصوص نداریم.

اگر دقت کنیم بحث هوش‌مصنوعی، خیلی از فعالانِ حوزه‌های مختلف را با بحرانِ بی‌کاری مواجه کرده است. طوری‌که سازمان بزرگی مثل آمازون مجبور به تعدیل نیرو شدند. در چنین شرایطی شما ادعای استخدام و اشتغال‌زایی برای افراد دارید این مسأله را چه‌طور توجیه می‌کنید؟
مهندس ممقانی: من عمیقاً معتقدم چنان‌چه در حرفه و کار خود، متخصص و ماهر باشیم جای هیچ نگرانی نیست. نیروی متخصص، هیچ‌گاه بی‌کار نمی‌ماند. این را من نمی‌گویم آمار نشان می‌دهد که درحالِ‌حاضر، بسیاری از شرکت‌های خارجی و بین‌المللی از نیروهای زبده و ماهر ایرانی بهره می‌برند این امر بیشتر به‌این‌خاطر مطرح است که نیروهای ایرانی دستمزد کمتری نسبت به رقبای خارجی خود دریافت می‌کنند.

طرح توانمندسازی شما برای افراد شاغل نیز اجرایی است؟
مهندس دادگر: بله قطعاً. درحالِ‌حاضر، روزهای تعطیل پذیرای این گروه از علاقه‌مندان به حوزۀ مهارت‌آموزی هستیم

چگونه خانواده‌ها را در جریان فعالیت‌هایتان قرار می‌دهید؟
مهندس دادگر: از طریق رویدادها ، شبکه‌های اجتماعی و قطعاً شما فعالانِ حوزۀ رسانه که امیدواریم به‌خوبی پیام ما را به خانواده‌ها و همۀ آنانی برسانید که به بحث آموزش، توانمندسازی و اشتغال، علاقه‌مندند.

شما به حلقۀ مفقودۀ بین صنعت و دانشگاه اشاره‌کردید آیا طرحی درنظردارید که پیش‌ازاین دوران یعنی در سطحِ آموزش‌وپرورش به استعدادیابی کودکان و دانش‌آموزان و تربیت نیروی ماهر در این حوزه بپردازید؟
مهندس دادگر: ورود به این حوزه از دو جنبه عملاً غیرممکن است یک: نفوذ به آموزش‌وپرورش و ارائۀ طرح‌درسی دراین‌خصوص، بحثِ بسیار مهم و درعین‌حال، سختی است چرا که این نهاد، سیاست‌های خاص خود را دارد. و دوم این‌که خانواده‌های ایرانی پیش‌وبیش‌ از هرچیز به دانشگاه رفتن فرزند خود می‌اندیشند هنوز برای خانوادۀ ایرانی، مهارت‌آموزی بدونِ تحصیلاتِ دانشگاهی تعریف نشده است. هرچند ما در طرحِ آموزشی خود اعلام کردیم که خانواده‌ها می‌توانند فرزندانِ خود را برای مهارت‌اموزی پیش از دورانِ دانشگاه به ما بسپارند ولی مسأله این‌جاست که هرپدرومادری در خانوادۀ ایرانی ترجیح می‌دهد فرزندش پس از پایانِ دوران متوسطۀ دوم و پیش‌‎دانشگاهی وارد دانشگاه شود و خب مسألۀ مهم‌تر دیگر بحثِ سربازی برای پسران است.

مهندس ممقانی: البته باید بگویم که ما برای آشنایی خانواده‌ها با طرح آموزشی آکادمی دوران و مهارت‌آموزی فرزندان، راه دیگری برگزیدیم و آن‌هم برگزاری رقابت‌ها یا رویدادهایی در سطح دانش‌‌آموزی یا تعامل و همکاری با سازمان‌هایی است که برای کودکان و نوجوانان مسابقه و رویدادهای رقابت‌محور برگزار می‌کنند.

در پایانِ این نشست‌خبری، مهندس ممقانی مدیرعامل شرکت نوآوران ارتباطات دوران، مهندس دادگر مدیر اکادمی دوران و مهندس اسلامی مسئول کنترل پروژه آکادمی، ضمن تشکر از جامعۀ خبرنگاران و اهالی قلم که در حوزۀ فناوری اطلاعات فعالیت دارند از آنان خواستند که از قلم و رسالت خبری‌شان در جهت رساندنِ پیام آکادمی دوران بهره ببرند و به‌عبارت بهتر قلمشان، صدای بلندِ این گروهِ دانش‌بنیان برای پرورش استعدادهای ایرانی در حوزۀ فناوری اطلاعات باشد.

انتهای پیام ////

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *