گزارش آنلاین : رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهرداری تهران در نطق پیش از دستور خود تأکید کرد که شهرداری می بایست سیاست های درست شورای شهر را به درستی اجرا کند.
به گزارش خبر نگار گزارش آنلاین از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهرداری تهران در نطق پیش از دستور دویست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) گفت: همانطور که میدانیم بیست و ششم آذر ماه فرصتی نام آشنا برای حمل و نقل است. در بیست و ششم آذر ماه سال ۶۲ حضرت امام رحمت الله بعد از استماع گزارش مشکلات ترانزيتی و برای حل مشکل کالاهایی که در بنادر تلنبار شده بود؛ دستور دادند تا رانندگان شریف و زحمتکش کامیون، بارها را از کشتیها و بنادر به شهرها برسانند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه در آن روز و در آن ایام هزاران دستگاه خودرو باری به فرمان امام راهی بنادر کشور شدند گفت: پس از فرمان امام راحل، بارهای باقی مانده؛ از سمت بنادر به شهرهای مختلف منتقل شدند و خطر از بین رفتن کالاهای مورد نیاز مردم خنثی شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آلودگی هوای تهران گفت: اکنون روزهای سخت تنفس تهران را پشت سر میگذاریم و با تعطیل شدن مدارس ابتدایی، این پیام به جامعه منتقل شد که شرایط خوبی نیست و هوای تهران و زندگی در این آلودگیها ناشی از وسایل نقلیه سلامت شهروندان را تهدید میکند.
وی ادامه داد: تهران به دلیل تحرکات ناشی از تردد خودروها دچار مشکلات بسیاری شده و علی رغم اینکه نفس شهر به شمارش افتاده؛ اما تعداد خودروها به صورت انبوه در حال افزایش است و گویا هنوز درک دقیقی از شرایط بحرانی زیست محیطی و کیفیت زندگی نداریم.
تشکری هاشمی تصریح کرد: در گزارش امروز به دنبال این هستیم تا به مردم بگوییم که در این دوره از شورای شهر و مدیریت شهری چه برنامهای برای حل مشکلات حمل و نقلی تدوین شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در برنامه ۴ ساله چهارم شهرداری تهران تصمیمات کلیدی گرفته شده است؛ گفت: تکمیل و توسعه کامل خطوط ۱ تا ۷، سامانه مترو، ساخت و بهرهبرداری خطوط ۸ تا ۱۱ با اولویت تأمین مالی از طریق مولدسازی، جلب مشارکت و منابع دولتی، افزایش ناوگان تحت بهرهبرداری مترو از هزار و 500 واگن به هزار و 893 واگن، افزایش تعداد اتوبوس ها به 7هزار و 500 دستگاه، توسعه موتور سیکلت های برقی، نوسازی 40 هزار تاکسی فرسوده و 25 هزار ون، تکمیل پایانه شرق، توسعه سامانه حمل و نقل ویژه معلولان و افزایش سالانه 30 ون به سامانه توان یابان، هوشمندسازی شهر و دوربین های نظارتی، از جمله مهمترین محورهای حوزه حمل و نقل عمومی در برنامه چهارم توسعه شهری هستند.
تشکری هاشمی با اشاره به بودجه سال 1402 گفت: 26هزار و 500 میلیارد تومان از بودجه سال جاری شهرداری تهران به حوزه حمل و نقل عمومی تخصیص یافت که از این میزان، 2 هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان از بودجه به بازسازی و تعمیرات اساسی واگنها تعلق یافت تا وضعیت ریلی مطمئن شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: همچنین هزار و۳۵۰ میلیارد تومان به منظور اورهال ناوگان اتوبوسرانی، 6هزار و 100میلیارد تومان به توسعه ناوگان اتوبوسرانی، هزار میلیارد تومان به خرید اتوبوس سه کابین، هزار و 500 میلیارد تومان از بودجه به عنوان کمک هزینه برای خرید ون و ۶۰۰ میلیارد تومان به منظور توسعه موتور سیکلتهای برقی با مشارکت بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.
وی با تأکید بر اینکه در تبصره بیستم قانون بودجه امسال نیز منابعی پیش بینی شدهاند؛ گفت: در این تبصره پیش بینی شده تا 2هزار و 700 میلیارد تومان برای توسعه ناوگان و تجهیزات خطوط مترو، 5هزار میلیارد تومان برای توسعه، تکمیل خطوط مترو پایانه ها و پارکینگها، ۲هزار میلیارد تومان به توسعه ناوگان سبک ون و تاکسیرانی، ۵۰۰ میلیارد تومان به توسعه سامانههای هوشمند، ۲۰۰ میلیارد برای تکمیل پایانی شرق و 100 میلیارد تومان به توسعه موتورهای برقی اختصاص یابد.
تشکری هاشمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مترو گفت: 4 هزار و۶۰۰ میلیارد تومان در بخش زیرساختهای مترو بودجه در نظر گرفته شده است و همچنین هزار و 800 میلیارد تومان نیز از محل اوراق مشارکت برای توسعه مترو در نظر گرفته شد و در نتیجه مجموعاً 6 هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای توسعه مترو در نظر گرفته شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حال حاضر مترو تهران ۱۵۶ ایستگاه و ۳۱۰ کیلومتر طول دارد و این توسعه یافتگی به معنای آن است که گستردگی لازم را به وجود آورده ایم.
وی گفت: در سال جاری علاوه بر افتتاح ایستگاه علامه جعفری و یک و نیم کیلومتر از خط ۴، چند ایستگاه در خط 6 و 7 متروی تهران به علاوه ایستگاه پرند نیز افتتاح شدند.
تشکری هاشمی د خصوص پیشرفتهای مطالعاتی و اجرایی مترو گفت: اعداد و ارقامی که در سامانه کنترل پروژه نوشته شدهاند حاکی از آن است که در هر بخش مترو تنها ۲۰ یا ۱۰ درصد پیشرفت داشتهایم که این اعداد جهادی و انقلابی نیستند و باید بزرگتر و قابل توجهتر شوند اینها اعدادی نیستند که ما با توسل به آنها بتوانیم امیدوار شویم انتظار ما این است که به زیرساختها سرعت داده شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تکمیل خطوط فعلی اولویت مدیریت شهریست و باید حتماً اجرا شود گفت: در بخش توسعه مترو محدودیتی در حوزه بودجه وجود ندارد و ۶ هزار میلیارد تومان در این بخش منابع در نظر گرفته شده اما باید توسعه بیشتر شود اکنون در خطوط ۴، ۷، ۶، توسعه جنوبی خط ۶ تهران و پرند ایستگاههایی باقی مانده است که باید هرچه سریعتر تکمیل شوند.
وی با بیان اینکه در بخش بهرهبرداری مترو بودجه خوبی در نظر گرفته شده است؛ گفت: از 5 هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی که برای توسعه مترو تخصیص یافته ، هزار و 550 میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان در نظر گرفته شده است. اما از 2هزار و 140 میلیارد تومان بودجه ابلاغی برای بازسازی واگن ها تنها 880 میلیارد تومان معادل 41 درصد قرارداد بسته شده و تنها 173 میلیارد تومان به کار گرفته و در سامانه ثبت شده است.
تشکری هاشمی افزود : مبلغ فوق به معنای آن است که دوستان شهرداری باید به کار خود سرعت ببخشند؛ منطقی نیست که تا آذرماه و با توجه به پیش بینی ها هنوز قراردادی منعقد نشده باشد و بر همین اساس امیدواریم همکاران شرکت مترو تلاش جدیتری در این بخش داشته باشند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اورهال ناوگان مترو گفت: از ابتدای سال تاکنون 11 رام قطار ای سی، 2 رام قطار DC و 2 واگن دوطبقه اورهال شدند و این حاکی از آن است که 15 درصد کار پیش رفته و عملکرد موجود دارای نقص است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به انعقاد قرارداد ۷۱۳ واگن مترو گفت: خوشبختانه این کار اکنون به نتیجه رسیده و پیش پرداخت به طرف خارجی داده شده و عملیات ساخت آغاز شده است و انشاالله اولین قطارها در سال آینده تحویل داده میشود البته در همین جا باید از وزارت کشور نیز تشکر کنم که نهایت تلاش را داشته است.
وی گفت: البته در حوزه مترو باید به وضعیت کارتخوانها اشارهای داشته باشم همانطور که بارها نیز تذکر دادهایم نزدیک به ۹۰۰ کارتخوان در ایستگاههای مترو تهران وجود دارد و این کارتخوانها متاسفانه در بخش خروجی بعضا دارای نقص هستند و وقتی مسافران میخواهند ایستگاه را ترک کنند متوجه میشوند که دستگاه کارت آنها را نمیخواند و حداکثر هزینه را از مسافران دریافت میکند این به معنای آن است که کارتها در ورود خوانده میشوند اما هنگام خروج از این کار انجام نمیشود و هزینه کامل از کارت شهروندان دریافت میشود همچنین یکی دیگر از مشکلات این است که مانده کارتهای قدیمی باقی مانده به افراد تحویل داده نشده است.
تشکری هاشمی گفت: عدم صدور کارت بلیط المثنی نیز از جمله موضوعاتی است که اقشار خاص از آن گله مند هستند و نمیتوانند از کارت المثنی بعد از مفقودی یا خراب شدن استفاده کنند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه اتوبوسرانی گفت: ۱۲۷۷۰ میلیارد تومان بودجه برای شرکت واحد در نظر گرفته شده است و در حوزه اتوبوس های فعال باید بگویم هرچند گزارش دوستانمان در شهرداری حاکی از ۲۹۰۰ اتوبوس فعال است اما آنچه اکنون حدود ۱۹۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر تهران وجود دارد و هنوز ناوگان فرسوده در حال کار هستند.
وی با اشاره به ناوگان بازسازی شده گفت: در حال حاضر ۱۶۵ دستگاه ناوگان بازسازی شده است و مبالغی که برای این کار پرداخت شده ۱۵۷ میلیارد تومان است و با وجود آنکه هزار و ۲۶۵ میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوسها در نظر گرفته شده بود اما آنچه تا اکنون عملیاتی شده قراداد ۱۵۷ میلیارد تومانی است یعنی تقریباً ۱۰ درصد از بودجه برای نوسازی به کار گرفته شده و این به معنای آن است که عقب ماندگی جدی در این حوزه وجود دارد.
تشکری هاشمی ادامه داد: تاکنون قرارداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، 2هزار و 140 دستگاه اتوبوس دیزل تک کابین، ۵۰۰ دستگاه مینی بوس، و ۴۰ دستگاه مینی بوس سامانه جانبازان با بخش داخلی منعقد شده و هر زمان سازندگان داخلی به تعهد خود عمل کنند وارد ناوگان میشود در بخش خارجی نیز با فاینانسور خارجی به توافق رسیدهایم و خرید 2هزار دستگاه اتوبوس برقی در دست پیگیری است البته خرید خارجی باید تبدیل به لایحه و به شورای اسلامی شهر تهران داده شود.
تشکری هاشمی با اشاره به قرارداد خرید اتوبوس با سازندگان داخلی گفت: متوجه شدهایم که قرارداد یک شرکت داخلی را به دلیل آنکه نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند؛ لغو کرده اند. اما جای سئوال است که چرا شهرداری تهران با شرکت ایران خودرو دیزل که یک شرکت ملی است؛ قرارداد نمیبندد که این دسته از مشکلات پیش نیاید.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۲۹۵ دستگاه اتوبوس به شرکت اتوبوسرانی تحویل داده شده اما از این میان تنها 144 دستگاه فعال هستند و 151 دستگاه در پار کینگ ها خوابیده اند و نکته حائز اهمیت این است که هزار و 150 راننده جدید جذب و البته هزار و 260 نفر بازنشسته شده اند.
وی گفت: جذب جدید نمایانگر این است که هزار و150 دستگاه اتوبوس فعال در سازمان اتوبوسرانی باید میداشتیم. در حال حاضر بیش از 3هزار نیرو در شرکت اتوبوسرانی وجود دارد. اما به تعداد این رانندگان اتوبوس در شهر نمیبینیم و باید حتماً معاونت منابع انسانی در این حوزه ورود پیدا کند.
تشکری هاشمی با اشاره به سیستم پرداخت الکترونیک گفت: در گذشته نیز به وضعیت سیستم پرداخت الکترونیک و کارتخوانها اشاره داشتهام. درحال حاضر ۳۱۵ ایستگاه بی آر تی در خطوط دهگانه تهران وجود دارد که از این میان فقط ۱۶۰ ایستگاه دارای کارتخوان است و مابقی ایستگاهها فاقد کارتخوان هستند و مردم نمیتوانند در آنها کارت بلیط خود را پرداخت کنند.
تشکری هاشمی گفت: 2هزار و 206 دستگاه اتوبوس دارای کارتخوانهای قدیمی هستند که عمدتاً آنها غیر فعال هستند. با این کار به ۵۰ سال قبل بازگشتهایم و مشت مشت پول بلیط به رانندگان داده می شود. آنچه باعث تعجب شده این است که چرا باید نیمی از ایستگاههای تهران فاقد دستگاه کارتخوان باشند.
وی تصریح کرد: مردم ما با با شرافت هستند و قرار نیست از پرداخت بلیط فرار کنند. اما هیچ امکانی وجود ندارد تا بلیط خود را پرداخت کنند. دو سال است که به صورت صلواتی در حال حمل و نقل شهروندان هستیم با وجود اینکه روزانه بیش از یک میلیون سفر انجام میشود. اما روزانه 350 هزار تراکنش ثبت میشود.
تشکری هاشمی با اشاره به بخش تاکسیرانی گفت: تا ۲۰ آذر ماه امسال 1228 تاکسی به صورت نقدی نوسازی و تحویل داده شده است و گفته شده ۳۷۷ دستگاه تاکسی در شرف تحویل تا پایان آذر است درحال حاضر ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده وجود دارد و سالیانه باید ۱۰ هزار تاکسی نوسازی شود. درخصوص۶۳۰ دستگاه خودروهای ون با مشارکت وزارت کشور نیز ۱۹۲ مورد تحویل داده شده که اکنون ۵۰ مورد آن در حال فعالیت هستند و امیدوار هستیم شهرداری تهران دیگر نقش رانندگان تاکسی را انجام ندهد و فکر خود را به کارهای با اهمیتتر معطوف کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: متأسفانه ردیفهایی که در شورای شهر مصوب میکنیم در شهرداری ردیفهای دیگری پیدا میکنند که کاملاً با مصوبات شورای شهر دارای انحراف است ۸۶ میلیارد تومان برای حمایت از رانندگان تاکسی تخصیص داده شده اما این مبلغ درجای دیگر خرج میشود. برای مثال گفته شد ارائه سرویس دهی رایگان در مناسبتهای ملی و مذهبی در همین بخش باید ذکر شود اما این بند شهرداری هیچ ارتباطی به حمایت از شخص رانندگان تاکسی ندارد. مواردی که توسط شهرداری تهران ذکر شده است هیچ ارتباطی به حمایت از رانندگان ندارد و کمکهایی که به جهت کمک به تاکسیرانان بوده جهت مصارف دیگر استفاده شدهاند.
تشکری هاشمی با اشاره به بخش کنترل ترافیک گفت: در برنامههای ۴ ساله خود به موضوع هوشمندسازی اشاره داشتهایم و در طول دو سال گذشته و در دوره ششم مدیریت شهری چندین بار تذکر داده شد که وضعیت سیستمهای هوشمند شهر خوب نیستند از ۲۴۲ مورد دوربینهای طرح ترافیک ۱۳۴ مورد تنها فعال هستند، از 210 دوربینهای طرح کنترل آلودگی هوا تنها 56 مورد فعال هستند، از 187 دوربین ثبت تخلفات چراغ قرمز تنها ۷۶ مورد فعال هستند، از 16 دوربین پلاک خوان مسیر ویژه اتوبوس تنها 5 مورد فعال هستند، از ۴۲ دوربین پلاک خوان لاین اضطرار تنها ۲۲ مورد فعال هستند، از ۲۳ دوربین پلاک خوان بهشت زهرا تنها ۸ مورد فعال هستند، از ۱۰ دوربین پلاک خوان پسماند هیچ موردی فعال نیستند، از ۴۰ مورد دوربین پلاک خوان تاکسیرانی تنها ۱۸ مورد فعال هستند، از ۱۳ دوربین پلاک خانه تره بار تنها ۱۰ مورد فعال هستند، از ۳۵ دوربین پلاک خوان رینگ تهران تنها ۱۴ مورد فعال هستند، از ۱۴ دوربین پلاک خوان خودرو سنگین تنها یک مورد فعال هستند، از ۸ مورد دوربین مراکز معاینه فنی هر هشت مورد فعال هستند و از ۳۹۱ دوربین سامانههای ثبت تخلف سرعت تنها ۵۰ مورد فعال هستند.
وی ادامه داد: البته این وضعیت هم وقتی یک شرکت در طول دو سال ۶ مدیر عوض میکند پیش می آید و بیش از این نمیتوان از این شرکت انتظار داشت.
تشکری هاشمی با اشاره به بودجه ۶۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه موتور سیکلتها گفت: با وجود این بودجه تا این لحظه عملکرد صفر بوده است وقتی دم از آلودگی هوا میزنیم و میگوییم موتور سیکلتها عامل اصلی آلودگی هوا هستند باید برای حل چالش آنها نیز اقدام کنیم اما عملکرد صفر چه معنایی دارد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: نقشه آلودگی هوا در سال ۱۴۰۲ حاکی از آن است که احتراق گازوئیل کمترین میزان آلودگی را داشته است. اما آلاینده قالب pm دو و نیم هستند و تقریباً تمام آلودگیهای هوا به این دلیل است و 88 درصد علت اصلی پیداش آن نیز منابع آلودگی متحرک یعنی موتور سیکلت و خودروها هستند و امیدواریم در این خصوص اقدامات جدی انجام شود.
وی گفت: در یک دوره زمانی روزهای پاک تهران به ۳۰ روز میرسید اما اکنون به دو روز و سه روز رسیده است و این نشان از آن دارد که روزهای پاک تهران از دست رفتهاند و روزهای قابل قبول نیز از ۲۵۰ روز به 190 روز رسیده و متقابلاً روزهای ناسالم برای گروههای حساس از ۳۰ روز به ۱۳۲ روز رسیده است ما در سالهای اخیر رکورددار بودهایم و روزهای ناسالم اکنون به ۳۴ روز رسیده است و نشان از آن دارد که سیاستهای درستی که ما داشتهایم اجرای درست نیز میخواسته است و شهرداری تهران میخواهیم آنها را اجرایی کند
تشکری هاشمی گفت: یکی از برنامههایی که در برنامه ۴ ساله به تصویب رساندیم تکمیل پایانه شرق بوده است و برای آن ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه مستقیم و ۲۰۰ میلیارد تومان در تبصره در نظر گرفته شده بود اما اکنون ۱۰ میلیارد تومان از ۱۰۰ میلیارد تومان خرج شده است و از آبان ماه تاکنون این پروژه متوقف شده است طبق برنامه باید 94 درصد فاز اول تکمیل میشد اما 35 درصد آن تکمیل شده است.
وی با اشاره به بخش معاینه فنی گفت باید از معاونت حمل و نقل و مدیرعامل معاینه فنی تشکر کنم زیرا اقدامات صورت گرفته در این بخش خوب بوده از افتتاح مراکز دو خطه خریط تجهیزات ۸ خط و تعمیرگاه بانوان اجرای نوبت دهی اینترنتی از جمله اقدامات خوب بوده است.