گزارش آنلاین : پروژه ملی راهآهن چابهار ـ زاهدان با طول ۶۳۴ کیلومتر و پیشرفت ۶۷ درصدی، نقش مهمی در توسعه شرق کشور و تکمیل کریدور شمال ـ جنوب دارد. وزیر راه و شهرسازی در بازدید اخیر خود از این پروژه، ضمن تقدیر از تلاشهای قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص)، بر حمایت بیشتر وزارتخانه برای تسریع در اجرای این طرح تأکید کرد. این مسیر ریلی با اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور، علاوه بر تقویت ارتباطات آسیای میانه با آبهای آزاد، توسعه منطقه مکران را نیز تسهیل میکند.
به گزارش خبر نگار گزارش آنلاین از روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص)، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی به همراه مهندس رحمانی، مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی صبح امروز پنجشنبه ۲۰ دیماه، از پروژه ملی راهآهن چابهار ـ زاهدان بازدید کردند.
در این بازدید، مدیرعامل هلدینگ گزارشی از پیشرفتها و چالشهای این پروژه ارائه کرد. وی با اشاره به تلاشهای جهادی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء در اجرای این پروژه، اعلام کرد که طی یک ماه گذشته، ۲۸ کیلومتر ریلگذاری تکمیل شده است. همچنین وی به فعالیتهای قرارگاه در حوزه محرومیتزدایی در منطقه نیز پرداخت.
وزیر راه و شهرسازی در این بازدید با تقدیر از تلاشهای شبانهروزی مجموعه قرارگاه خاتمالانبیاء گفت: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء همواره در اجرای پروژههای بزرگ و دشوار، الگوی برجستهای بوده است. ما در وزارت راه و شهرسازی، برای رفع مشکلات موجود و پیشبرد هرچه سریعتر این پروژه، همکاری و حمایتهای بیشتری ارائه خواهیم کرد.
این مسیر ریلی به طول ۶۳۴ کیلومتر، از بندر چابهار آغاز شده و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش، به زاهدان متصل میشود. در سال ۱۴۰۱، قطعه زاهدان ـ خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر افتتاح شد. اکنون عملیات روسازی در بخشهای خاش به ایرانشهر و چابهار به ایرانشهر به طول ۴۷۹ کیلومتر در حال اجراست.
این پروژه عظیم شامل ۱۷ کیلومتر تونل، ۷۰ میلیون مترمکعب عملیات خاکی و ۲.۵ میلیون مترمکعب بتنریزی است. تاکنون بیش از ۱۷ همت برای این طرح هزینه شده و پیشرفت کلی آن به ۶۷ درصد رسیده است.
راهآهن چابهار ـ زاهدان با اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور، در توسعه شرق کشور و تکمیل کریدور شمال ـ جنوب نقش حیاتی دارد. این پروژه به ایجاد ارتباط بین آسیای میانه و آبهای آزاد کمک کرده و در طرح توسعه منطقه مکران جایگاه ویژهای دارد.