گزارش امروز : منصور یوسفی نیا معاون برنامه ريزي و فناوري بانک صنعت و معدن پس از معرفی 3 محصول فناورانه این بانک اعلام کرد : با رونمایی از این محصولات، احراز هویت غیرحضوری جذب مشتری به صورت دیجیتال اتفاق می افتد که با توسعه آن، ارتباط با مشتریان نیز در بستر دیجیتال اتفاق خواهد افتاد.
طرح احراز هویت غیرحضوری از طریق تلفن همراه هوشمند و با تطابق اطلاعات کد ملی و مالکیت شماره تلفن همراه از طریق سامانههای حاكميتي انجام و نتایج برای اجابت درخواستهای مشتری مورد استفاده قرار میگیرد و بانک صنعت و معدن در حال حاضر تعریف مشتری و افتتاح حساب را به عنوان اقدامات پایه برای شناسایی و تسهیل انواع عملیات بانکی مرتبط با حسابهاي بانكي در نظر گرفته است كه در مراسم رونمايي از سه محصول ياد شده اپليكيشن همراه بانك ديجيتالي فرآيندي (هدف) بانك صنعت و معدن، نصب و مراحل احراز هويت شامل اعتبارسنجي خط تلفن همراه و اسكن كارت ملي هوشمند، اخذ تصوير زنده و ثبت امضاء الكترونيك با موفقيت انجام شد. شايان ذكر است، سياست توسعه محصولات فناورانه بانك صنعت و معدن بر پايه اپليكيشن “هدف” قرار گرفته و به عنوان پنجره واحد ورود به خدمات بانكي اين بانك تعريف شده است و در واقع به عنوان شعبه مجازي اين بانك براي مشتريان حقيقي و حقوقي آن تلقي مي گردد.
2- محصول ديگري كه با تلاش همكاران در بخش فناوري اطلاعات بانك عملياتي شده چيست؟
دومين محصول فناورانه اين بانك، اعتبارسنجي اصالت نشاني مشتريان است كه به منظور رفاه حال مشتریان در خصوص عدم اخذ مکرر نشانی محل سکونت یا محل كار ایشان برای ارائه خدمات بانکی مختلف در مقاطع زمانی متفاوت و در قالب فرمهای متعدد ارائه شده است.
3- در مورد اين خدمت جديد بانك در حوزه بانكداري ديجيتال جزييات بيشتري را مطرح بفرماييد؛ اين محصول چه كاركردها و ساز و كارهايي دارد؟
اين محصول به منظور پیشگیری از ریسکهای مترتب بر عدم اصالت سنجی نشانیها راه اندازي شده است. در اين طرح اطلاعات محل سكونت، محل كار و فعاليت اقتصادي اعلامي توسط متقاضيان اعتباري (متقاضيان تسهيلات بانكي، ضامنين و …) و مشتريان، قبل از پرداخت تسهيلات و يا ارائه خدمات بانكي، بررسي و اعتبارسنجي مي گردد. بدين شرح كه پس از درج اطلاعات مشتري در سامانه، به طور خودكار نامه اي با فرمت استاندارد و از پيش تعيين شده به نشاني ثبت شده ارسال مي گردد و پس از احراز هويت مکانی مشتري توسط مامور پست به ايشان تحويل داده ميشود تا كد تأييديه دريافتي را از طريق يكي از كانالهاي ارتباطي اعلام نمايد در واقع اين سرويس بر پايه آدرس مشتري شكل مي گيرد كه در سال 1400 بانك صنعت و معدن سرويس هاي نظارتي جديدي را مبتني بر اين محصول ارائه خواهد كرد كه جزو ارزش افزوده اين كار محسوب مي شود.
4- و در پايان بفرماييد كه سومين محصول با عنوان مركز عمليات امنيت سايبري (SOC) چيست؟
ايجاد اين مركز از مهمترین دستاورد های بانک صنعت و معدن در سال 1399 است. اين مركز، شامل مجموعه اي از ابزارها، فرآيندها و عوامل انساني است كه به صورت پيوسته، وقايع امنيتي توليد شده توسط تجهيزات را براي شناسايي رخدادهاي امنيتي رصد می کند تا ديدگاهي جامع نسبت به وضعيت امنيت سازمان ايجاد نمايد. در واقع اين مركز، يك واحد متمركز پايش امنيتي است كه به واسطه اطلاع رساني هاي خودكار حوادث و وقايع، توليد گزارشهای جزئي و كلي، پاسخ دهي خودكار به حوادث و وقايع، رويكردي پيشگيرانه را در جهت مديريت ريسكهاي امنيتي ايجاد نموده است و متضمن امنيت اطلاعات و عمليات بانكداري الكترونيكي و سرويس هاي جديد ديجيتالي فعلي و آتي بانك مي باشد كه با حضور دكتر واعظي و هيأت همراه ايشان، مركز عمليات امنيت سايبري (SOC) بانك صنعت ومعدن افتتاح و بهره برداري از آن آغاز شد.
شايان ذكر است در مردادماه سال جاري با حضور دکتر جمشید انصاری معاون رئیس جمهور نيز به منظور ایجاد زیر ساختهای بانکداری دیجیتال و تسهیل در ارائه خدمات نوین بانکی به مشتریان از 4 سامانه نوين اين بانك تحت عناوين سامانه پات (پذیرش اینترنتی درخواست تسهیلات)، سدف (سامانه دیجیتال فرایندی)، هدف (همراه دیجیتال فرایندی) و ساحب (سامانه اعتبارات حدی بانکی) رونمايي شده بود.