بانک مرکزی تکیه گاه ثامن

  • توسط محسن سبزه پرور
  • ۷ سال پیش
  • ۰

گزارش امروز: اخیر بانک مرکزي در سايت خود نام موسسه اعتباري ثامن را به‌عنوان موسسه متقاضي دريافت مجوز اعلام کردتا بدین ترتیب از تنش های موجود در بین مشتریان این موسسه کاسته شود.

به گزارش خبرنگار گزارش امروز ؛ در حالی  براي نخستين بار ثامن در بخش بانک‌ها و مؤسسات مجاز و ليست 42 موسسه و بانک هاي مجاز اعلامي بانک مرکزي قرار گرفت که پیش از این در خرداد سال گذشته اين موسسه پذيره‌نويسي سهام خود را در بازار فرابورس انجام داد و در اين مدت  مراحل اخذ مجوزخود را طی می کرد.

پيش‌ازاين نیز سخنگويي دولت و معاون بانک مرکزي اعلام کرد  موسسه اعتباري ثامن تحت نظارت بانک مرکزي است و سپرده گذران در اين خصوص نگراني نداشته باشند.

اطمینان سخنگوی دولت و معاون بانک مرکزی به سپرده گذاران ثامن

نوبخت، سخنگوي دولت  همچنین برای کاهش نگرانی سپرده گذاران این موسسه به همه مشتريان که در موسسه ثامن سپرده گداری کرده بودند  اطمينان داد که ثامن توانايي پرداخت همه سپرده‌ها و تعهدات را دارد، و پول آن‌ها محفوظ خواهد بود .

همچنین  معاون نظارتي بانک مرکزي  نیزبابيان صحت این موضوع که  موسسه ثامن از مدت‌ها پيش درخواست مجوز خود را به بانک مرکزي ارائه کرده است، و اقداماتي نظير پذيره‌نويسي در فرابرس و پرداخت سپرده قانوني به بانک مرکزي انجام داده است از تنش موجود کاست.

فرشاد حيدري یاد آور شد که  بانک‌ها و مؤسسات اعتباري که تحت نظارت بانک مرکزي فعاليت مي‌کنند از سلامت نسبي و کافي برخوردار هستند و جاي هيچ‌گونه نگراني براي هم‌وطنان در خصوص سپرده‌گذاري در بانک‌ها و مؤسسات اعتباري مجاز کشور وجود ندارد.وچتر نظارت بانک مرکزي همچنان برتمان شبکه بانکي گسترده است .

احتمال ادغام با موسسه کوثر و مهر اقتصاد

معاون بانک مرکزی در گفتگویی در خصوص فرآيند قانوني و رسيدگي به تقاضاي موسسه  ثامن که در حال انجام است ازاحتمال ادغام با يکي از بانک‌ها و موسسه‌هاي اعتباري خبر داد.

این در حالیست که  گفته می شود صدور مجوز و ادغام بستگي به طي مراحل قانوني آن دارد، در اين راه ممکن است دو موسسه يا بانک با يکديگر مذاکراتي داشته باشند که امکان دارد منجر به حصول نتيجه شود در این خصوص رئيس هيات مديره موسسه اعتباري ثامن  با اظهار به اینکه ادغام زمان بر است گفته است  در صورت موافقت بانک مرکزي براي ادغام اين موسسه، همه سپرده هاي مردم حفظ مي شود و تنها مشتريان براي صدور کارت هاي جديد به شعب مراجعه خواهند کرد.

پیش از این ادغام این موسسه  در فضاي مجازي منتشر شد؛ هرچند در ابتدا اعلام شد که قرار است با ادغام موسسه کوثر با تعاوني ثامن و بانک مهر اقتصاد بانک جديدي با عنوان بانک کوثر تشکيل شود اما تکذيبيه بانک مهر اقتصاد نشان داد که بناي ادغام شدن را در موسسه جديد ندارد.

با اين حال، اطلاعيه موسسه مالي اعتباري کوثر که 25 خرداد منتشر شد، نشان مي داد که براي انجام اين ادغام يک توافق ضمني بين مديران آنها انجام شده اما نظر نهايي را بايد بانک مرکزي و شوراي پول و اعتبار به عنوان نهاد ناظر بر نظام پولي و مالي کشور بدهند.

شایعات رنگ باخت

آرامش به شعب مؤسسه اعتباري در حال اخذ مجوز ثامن برگشته و شايعات درباره خطر سپرده‌گذاري در اين مؤسسه رنگ باخته است.

همزمان با روزهاي نخستين تيرماه، تعدادي از سپرده‌گذاران مؤسسه كاسپين براي دريافت سود سپرده‌هاي خود اقدام به مراجعه به شعب اين مؤسسه كرده‌اند كه باعث ايجاد صف در برابر خودپردازهاي ثامن شده است.

اين گزارش مي‌افزايد: مراجعه سپرده‌گذاران به شعب مؤسسه ثامن به‌تدريج كاهش يافته ‌است. همچنين با اطلاع‌رساني بموقع و البته تزريق نقدينگي لازم براي پرداخت سپرده‌ها به افراد متقاضي، صف روزهاي نخست در شعب مؤسسه ثامن كوتاه‌تر شده است. هفته گذشته پس از تأكيد مقامات بانك مركزي مبني بر پشتوانه مالي مناسب اين مؤسسه، سخنگوي دولت در نشست خبري خود گفت: به همه مشترياني كه در مؤسسه ثامن سپرده دارند اطمينان مي‌دهيم ثامن توانايي پرداخت همه سپرده‌ها و تعهدات را دارد، اين عزيزان نگران نباشند و پول آنها محفوظ است.

تفکیک موسسات مجازاز غیرمجاز

بانک  مرکزی تاکنون توانسته است 134 تعاوني غيرمجاز را ادغام و يا منحل کند و در اين راه تلاش کرده است حقوق سپرده گذاران در حد کفايت دارايي هاي اين موسسات حفظ شود. لذا موضوع بانک ها و موسسات اعتباري مجاز از موسسات غيرمجاز جداست و نبايد افکارعمومي اين دو موضوع را با يکديگر اشتباه بگيرد. بر اين اساس برخورد با غيرمجازها با همکاري بانک مرکزي و مراجع قضايي با استحکام هرچه تمام‌تر ادامه خواهد يافت و اميدواريم بتوانيم در سال 1396 موضوع غيرمجازها را در بازار پولي کشور ساماندهي کنيم و از سال آينده شاهد حضور هيچ موسسه غيرمجازي در اين بازار نباشيم.

حيدري موسسه «مهر اقتصاد» را نيز در شرف دريافت مجوز از بانک مرکزي خواند و گفت: در حال حاضر اين موسسه اقداماتي را براي اخذ مجوز انجام داده ‌است، البته در اين باره تصميم گيري برعهده شوراي پول و اعتبار است. بر اين اساس آنچه شوراي پول و اعتبار تصميم خواهد گرفت متعاقباً بانک مرکزي اجرا خواهد کرد.

سپرده گذاران می توانند چک دریافت کنند

پيگيري خبرها از تعاوني ثامن نشان مي دهد رفتار هيجاني سپرده گذاران در برداشت وجوه از حساب هاي خود و سيل مراجعات مردمي سبب شده تا آنان نتوانند در يک بازه زماني کوتاه مدت پاسخگوي سپرده گذاران باشند و از اين رو به مردم پيشنهاد کرده اند که به ازاي مبالغ موجود در حساب هاي آنها، از تعاوني چک دريافت کنند.

البته بايد گفت که مشکل تامين نقدينگي آن هم در يک بازه زماني کوتاه مدت و در شرايطي که تعداد بالايي از سپرده گذاران بخواهند سپرده خود را از هر موسسه يا بانکي طلب کنند، مي تواند براي هر بانکي ايجاد شود.

روابط عمومي موسسه اعتباري ثامن شماره تلفن هاي 82072181 و 82072182 و 82072186 را با پيش شماره تهران براي پاسخگويي به پرسش ها و ابهام هاي مشتريان اعلام کرده است.

انتهای پیام

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *