از شایعه تا واقعیت ثامن

  • توسط محسن سبزه پرور
  • ۷ سال پیش
  • ۰

گزارش امروز : آخرهفته گذشته ؛ برای یکی دوتا از شعبات موسسه مالی ثامن در تهران مشکلات سیستمی و شبکه ای رخ می‌دهد. برای همین  کارکنان این شعبات از افرادی که به آن شعبه مراجعه کرده بودند، می خواهند به شعبات دیگر بروند. این در حالیست که بقیه شعبات همچنان مشغول ارائه خدمات هستند در این بین برخی افراد از این تجمع مقابل شعبه مذکور فیلم می‌گیرند و برای شبکه تلویزیونی  خارج از کشور می‌فرستند بدین ترتیب این شبکه ها با افزودن پیاز داغ، به روایت ماجرا می‌پردازد.

اما آن طرف قضیه ثامن به دلیل تعطیلات پنجشنبه شب و جمعه  نمی تواند در اطلاعیه‌ای حقیقت تحریف شده را توضیح بدهد و جلوی فاجعه را بگیرد به همین دلیل شنبه صبح، مردمی که در این موسسه سپرده‌گذاری کرده بودند، هراسان به شعبات ثامن مراجعه می‌کنند.

در این هنگام است که مسئولان شروع به اطلاع رسانی‌ می کنند و تاکید می‌کنند که سپرده‌گذاران نگران نباشند. واعلام می کنند که  مشکل پیش آمده برای آن شعبه، ناشی از مشکلات نرم افزاری بوده و این به معنای ورشکسته شدن ثامن نیست. این بار کانال‌های تلگرامی و برخی رسانه‌های داخلی با دریافت فیلم و عکس‌هایی از تجمع روز شنبه مردم مقابل شعبات ثامن، به این شایعه دامن می‌زنند و بدین ترتیب این بار دسته دیگر از سپرده گذاران  راهی شعبات می‌شوند و ..

انتقادات به بانک مرکزی 

بانک مرکزی با نیت ساماندهی موسسات مالی اعتباری جند سالی است که به شدت تمام در برخورد با موسسات غیر مجاز   وارد این گود شده آنچه مورد انتقاد کارشناسان و سپرده گذاران  قرار گرفته  اینست اگر قرار هم هست که بانک مرکزی با ظهور بی رویه موسسات مالی مقابله کند باید از روز اول و قبل از آغاز به فعالیت آن‌ها این کار را انجام دهد.به عوان مثال   موسسه ثامن دارای سابقه بیست ساله ؛۵۷۲شعبه و  ۶ هزار پرسنل  ایفای نقش در اقتصادی اش در کشور ؛ یک شب به دلیل نظارت بانک مرکزی  بر موسسات مالی بی اعتبار بی مجوز اعلام می شود  و در طرف دیگر این ماجرا از سپرده‌گذاران این موسسه می خواهند که نگران سپرده های خود نباشند  و سپس پس از بروز تنش در بین سپرده گداران ثامن  می گویند که ثامن در حال اخذ مجوزهای لازم است. با این اظهارات این سوال مطرح می‌شود که قبلا ثامن با چه مجوزی فعالیت می‌کرده در حالی که طبق قانون هر کسی بخواهد چنین موسساتی تاسیس کند باید مبلغی که قبلا ۲۰۰ میلیارد تومان بود و امروز افزایش یافته، به عنوان ودیعه در نزد بانک مرکزی بگذارد و سپس مجوزها را دریافت کند. این در شرایطی است که اعضای هیات مدیره موسسات مالی هم باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند و هر کسی نمی‌تواند در این مسند قرار بگیرد.

حالا چه باید کرد؟

برای حل این مشکل، اولین کار حفظ آرامش و صبوری است. به حرف مسئولانی که می‌گویند ثامن ورشکسته نشده و فقط بحث ادغامش با موسسه کوثر اعتماد کنیم   که به نظر هم حرفشان منطقی است باور کنید هیچ مشکلی در فضای توام با تنش حل نشده است.

و آخر اینکه نه فقط برای این مورد بلکه برای همه امور، حواس‌مان به خیر جمعی باشدوبه  فیلم‌هایی که در شبکه ها و فضای مجازی منتشر می شود اعتماد نکنیم  و اجاره دهیم در این خصوص مسوولان برنامه ریز کشور تصمیم  نهایی را بگیرند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *