گزارش امروز ؛ رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به برنامه های متنوع و موثر نظام مالیاتی در راستای اعتماد مردم به نظام مالیاتی، رضایت مندی مودیان و کاهش هزینه های مردم برای پرداخت مالیات، از تداوم رویکرد اعتمادآفرینی در جامعه به موازات ایجاد نظام نوین مالیاتی خبر داد.
به گزارش رسانه مالیاتی ایران، تقوینژاد درباره فرهنگ مالیاتی گفت : خوشبخانه سیاست سازمان امور مالیاتی در دولت یازدهم بر بحث اعتمادآفریی استوار شد. نخستین شعار ما اعتماد مردم و آحاد جامعه به عنوان مودیان به نظام مالیاتی است. اگر این اتفاق بیفتد هم فرهنگ مالیاتی که لازمه کار است جا میافتد و هم مردم با رضایت بیشتری نسبت به پرداخت مالیات اقدام میکنند. خوشبختانه این جهتگیری در عمل هم مشاهده شد و در سالهای گذشته بازخوردی که از اصناف، تولیدکنندگان صادرکنندگان و اتحادیهها و اصناف داشتیم موید همین موضوع است. ما سعی کردیم تصمیمیات خود را با کمک مودیان یا نمایندگان آنها اتخاذ کنیم و به این ترتیب تصمیمات ما با روح اخلاقی و فرهنگی همراهی شود.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین تاکید کرد علاقهمند است مالیات به عنوان یک موضوع خشن در جامعه مطرح نشود و در این زمینه چنین توضیح داد: ما به دنبال آن هستیم که رفتار جدیدی را در نظام مالیاتی تعریف کنیم. ما همواره تاکید می کنیم که به مودیان به عنوان شرکای اقتصادی دولت نگاه کنند به این معنی که در اقتصاد یک کشوری فعالیت کرده و درآمدی به دست میآوردند، حقوق حقه دولت را به عنوان مالیات به سازمان پرداخت کنند. این امر باید با تعامل و رضایت مودیان با حداکثر اطلاعرسانی در خصوص حقوق قانونی آنها انجام شود. تلاش ما بر این است که مودیان را با مواد مختلف قانون آشنا کنیم و به این ترتیب هر کجا که قانون امتیازی برای مودیان در نظر گرفته از جمله انواع بخشودگیها، معافیتها و … مودیان در عمل هم بتوانند از آنها استفاده کنند.
معاون وزیر اقتصاد همچنین با بیان اینکه مالیات را از مقوله عدالت میداند بیان کرد: باید حقوق حقه دولت را از کسانی که قانون آنها را ملزم به پرداخت مالیات کرده دریافت کنیم بدون اینکه تعدی به حقوق افراد شود و در اموری که قانون پیشبینی کرده است این منابع را به کار گیریم. ما به دنبال آن هستیم که با حداکثر اطلاعات، اسناد و مدارک مالیات قابل پرداخت از سوی مودیان را درست تشخیص دهیم و همچنین کاری کنیم که مودیان احساس نکنند به آنها ظلم شده است. به دید ما مالیات هم بیتالمال، هم حق الناس و هم ابزار ایجاد عدالت است و البته اعتقاد نداریم که عدالت یعنی پر کردن خزانه به هر قیمتی. و این برنامه را هم نداریم که جایی را ویران کنیم تا جایی دیگر آباد شود. هیچ فعال اقتصادی و اشخاصی که مالیات پرداخت میکنند نباید احساس کنند که خدایی نکرده ما از مرزهای قانون پای خود را فراتر گذاشتیم. به عبارتی مودی محوری مسئله اصلی ما است و احترام مردم و کسب رضایت آنها و سهولت در ارایه خدمات به آنها و به حداقل رساندن هزینههای وصول مالیات و استفاده از ابزار نوین در اخذ مالیات از جمله مواردی است که بر آن تاکید بسیار داریم. به همین جهت هم با جدیت امور سامانههای اطلاعاتی خود را پیگیری میکنیم.
وی همچنین اظهار کرد که سازمان امور مالیاتی به دنبال تقویت روحیه اعتمادآفرینی در جامعه است و گفت: به همین دلیل عمده مالیات را با ابراز مودیان و اظهارنامه آنها وصول کردیم و به همین دلیل در بخش ارزش افزوده 80 درصد مالیات اخذ شده از اظهارات مودیان است و فقط 20 درصد موارد به این ترتیب بوده است که از اطلاعات اشخاص ثالث استفاده کردیم. بنابراین ما در حلقههای مختلف ارزش افزوده بر اساس ابراز شخص مودی مالیات از آنها دریافت میکنیم. حالا ممکن است در جریان حسابرسی اعداد کم یا زیاد شود ولی مهمتر این است که ما به مودیان اعتماد کردیم و تلاش کردیم به آنها ثابت کنیم.
وی در خصوص اصناف نیز چنین توضیح داد: در بخش اصناف هم در یک سال گذشته حدود یک میلیون و 200 هزار برگ قطعی برای افرادی که عملکرد سال 1394 را بر مبنای سال 1393 پرداخت کردند صادر کردیم و در سال 1395 بر اساس جمیع جهات ما باز با اصناف توافق کردیم در سال جاری کلیه صاحبان مشاغل گروه سوم موضوع ماده 2 آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 که مجموع فروش کالا و خدمات آنان در سال 1395 حداکثر 10 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات های مستقیم بوده جزو مشمولین تبصره ماده 100 تلقی کردیم و میزان مالیات عملکرد سال 1395 این دسته از صاحبان مشاغل را تنها با افزایش 8 درصدی نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال 1394 به صورت مقطوع تعیین کردیم.
تقوینژاد بیان کرد: تاکید میکنم باید این نگرش در جامعه تقویت شود که سازمان امور مالیاتی فقط میخواهد از افرادی که سودی به دست میآوردند مالیات دریافت کند و با جدیت به دنبال حل مشکلات مودیان است در سال گذشته حدود 40 بخشنامه راهگشا در بخشهای مختلف صادر کردیم که عمده آنها برای حل مشکلات لاینحل مودیان بوده است. مثلا مشکلات مربوط به ارزش افزوده سنگفروشها و آهنفروشها را حل کردیم و همچنین اختیار بخشودگی 100 درصد را به مدیران دادیم که از آن استفاده مطلوب کنند و همچنین تلاش کردیم تقسیط بدهی مالیاتی را هم تا جایی که قانون برای مودیان در نظر گرفتیم.
تقوی نژاد ادامه داد: همچنین سازمان با پیشگرفتن اموری مانند توسعه خوداظهاری مالیاتی و حذف شیوه تشخیص علیالرأس، برنامهریزی به منظور حذف شیوه علیالرأس از نظام مالیاتی و جلوگیری از اعمال سلیقه ماموران مالیاتی، سادهسازی قانون مالیاتهای مستقیم و شفافسازی آن (به ویژه در منبع مالیات بر ارث) – تعدیل نرخهای مالیاتی از طریق کاهش طبقات (از 5طبقه به 3 طبقه)، افزایش فاصله طبقات و کاهش نرخ مالیاتی از 35 درصد به حداکثر 25 درصد، تسهیل خدمات رسانی به مودیان از طریق برقراری نظام مالیات الکترونیک، بخشودگی جرایم قابل بخشش مالیاتی در حوزه مالیاتهای مستقیم و تفویض اختیار این امر به مدیران کل و روسای امور مالیاتی در سراسر کشور، کاهش زمان رسیدگی به پروندهها در هیاتهای حل اختلاف مالیاتی از 500 روز (در سال 94) به کمتر از 250 روز (در سال 95) و همچنین تسریع در رسیدگیها در شورای عالی مالیاتی با اولویت پروندههای بزرگ، در جهت مودی مداری پیش رفته است.
وی به اقدامات سازمان در راستای اجرای عدالت مالیاتی هم اشاره کرده و بیان کرد: پیادهسازی طرح جامع مالیاتی به منظور اجرای عدالت مالیاتی و شفافسازی درآمدها، تدوین و تقدیم لایحه استقرار صندوق های مکانیزه فروش به مجلس شورای اسلامی، کاهش فشار مالیاتی از دوش مودیان کمدرآمد و تمرکز بر شناسایی مودیان جدید و مبارزه با فرار مالیاتی، اجرای اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم از ابتدای سال 1395، افزایش سالیانه سقف معافیت پایه حقوق (در سال 1392، حقوقبگیران ماهیانه 833 هزار تومان و سالیانه 10 میلیون تومان از معافیت مالیاتی بهرهمند میشدند. این در حالی است که سقف معافیت مالیات حقوقبگیران از سال 1392 تا سال 1396حدود 140 درصد رشد کرده است. حقوقبگیران در سال 1396 ماهیانه تا سقف 2 میلیون تومان و سالیانه تا سقف 24 میلیون تومان از معافیت مالیاتی بابت حقوق پرداختی بهرهمند میشوند و یکسانسازی مالیات حقوقبگیران بخش دولتی و خصوصی در این راستا انجام شده است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی اقدامات سازمان در راستای مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید هم چنین تشریح کرد: ایجاد 3300 میلیارد تومان از محل کشف و شناسایی تراکنشهای مشکوک بانکی در سال1395، با بررسی 77 پرونده مالیاتی در شش ماهه دوم سال 1395، سازمان امور مالیاتی کشور توانسته است 990 میلیارد تومان مالیات تعیین و وصول کند. (این میزان مالیات به اندازه مالیات یک میلیون و 700 هزار مودی در حالت عادی است)، پیگیری و رصد فعالیتهای شرکتهای صورت (کاغذی) و پدیده فاکتورهای صوری و رسیدگی به مالیات عملکرد بیش از 3000 شرکت صوری در راستای کاهش فرار مالیاتی، ایجاد پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی و تقویت و افزایش سیستمهای مکانیزه شناسایی مودیان، روند مبارزه با فرار مالیاتی سرعت یافته و در سال 1395 و با تکیه بر اطلاعات این پایگاه، در حدود 300 هزار مودی مالیاتی جدید شناسایی و مالیات حقه از آنان اخذ شده است. همچنین اجرای طرح جامع مالیاتی و اتصال و بهرهگیری از شبکههای ملی و دستگاهی از جمله شبکه ملی اطلاعات، شبکه دولت جمهوری اسلامی ایران، سامانه تبادل اطلاعات اقتصادی (EIX) کشور، سازمان ثبت احوال کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک، شهرداری تهران، شرکت پست جهوری اسلامی ایران، دیوان محاسبات کشور، کانون دفاتر پیشخوان و خدمات دولت الکترونیک، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی از دیگر اقدامات این سازمان به منظور مقابله با فرار مالیاتی به شمار می رود.
وی اظهار کرد: سایر اقدامات سازمان در راستای مبارزه با فرار مالیاتی نیز عبارتند از: توسعه و تکمیل پایگاه اطلاعات (هویتی، عملکردی و دارایی) مودیان در راستای ماده 169 مکرر ق. م. م و دریافت اطلاعات از سامانه تدارکات دولت، بیمه، کانون سردفترداران، بورس کالا، مرکز توسعه تجارت الکترونیک، تسهیلات و گشایش اعتباری بانکها به صورت برخط، گمرک به صورت برخط و ثبت احوال، پست، ثبت شرکتها به صورت استعلامی، درج 100 درصد اطلاعات مودیان مالیاتی در پایگاه اطلاعات مودیان، دریافت تعداد 612، 716، 65 رکورد اطلاعات معاملات مودیان برای سال 1395، حرکت به سمت برخط نمودن تمامی سامانههای دریافت اطلاعات و اجرای ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم.
او به تلاش سازمان امور مالیاتی برای ارتقای سلامت نظام اداری هم اشاره کرد و اقدامان سازمان در این زمینه را چنین عنوان کرد: ایجاد دفتر رسیدگی به تخلفات اداری و رسیدگی به شکایات در سازمان، تشکیل کمیته تخصصی سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم، انتصاب بازرسین موضوع تبصره 1 ماده 91 قانون مدیریت خدمات کشوی، برخورد قاطع با مصادیق فساد مالیاتی در سازمان، حذف فرایندهای فردی در تشخیص مالیات از طریق اجرای طرح جامع مالیاتی، ترویج فرهنگ سلامت و پاکدستی در سطح سازمان، تدوین و اجرای آییننامه انضباطی با ضمانت اجرایی، برقراری امکان دسترسی مودیان مالیاتی به اطلاعات معاملاتی که از سوی طرفهای مقابل به نام ایشان ارسال شده به منظور رفع مغایرتهای احتمالی تا قبل از زمان رسیدگی و تشکیل کمیته تخصصی سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم از جمله اقدامات سازمان در ارتقای سلامت نظام اداری بوده است.
انتهای پیام ///