گزارش امروز: مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است: فضای فرهنگ عمومی در کشور، خیلی با هنرهای تجسمی آشنا نیست.

به گزارش خبرنگار ما، نشست خبری بیست‌وچهارمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوان پیش از ظهر امروز (۱۲ شهریورماه) در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مجید ملانوروزی – مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با بیان این‌که بیش از ۳۵ جشنواره هنرهای تجسمی توسط وزارت ارشاد برگزار می‌شود، گفت: هر کدام از این جشنواره‌ها به‌دنبال موضوع خود هستند. برگزاری جشنواره جوانان کشور بر دوش دولت است. استعدادهای جوان ما باید حمایت شوند و مسیر برای آن‌ها هموار شود.

او ادامه داد: موضوع جوان، موضوعی حاکمیتی است که سودجویی در آن وجود ندارد. بسیاری از جوانان از نظر اقلیمی و قومیتی، استعدادهای خود را دارند. در حوزه تجسمی تلاش شده، تمرکززدایی شود و برنامه‌ها از تهران به شهرستان‌ها برده شود.

ملانوروزی اظهار کرد: این جشنواره هر سال در یک شهر برگزار می‌شود و میزبان این دوره آن، کرمان است. این فرصت خوبی برای جوانان آن شهر خواهد بود که اساتید از تهران به آنجا بروند.

در ادامه، محمدرضا علیزاده – مدیرکل ارشاد استان کرمان گفت: ظرفیت این استان در حوزه هنرهای تجسمی بالاست و هنرمندان شاخص و برجسته‌ای را در خود پرورش داده است. سیدعلی‌اکبر صنعتی و حمید شانس، از شخصیت‌های بزرگ نقاشی و مجسمه‌سازی استان کرمان هستند.

او با ارائه آمای از هنرمندان فعال در استان کرمان، اظهار کرد: ۱۸ آموزشگاه هنرهای تجسمی در کرمان فعالیت می‌کنند. یکی دیگر از ظرفیت‌های ما، موزه هنرهای معاصر کرمان است که بعد از تهران، جزو غنی‌ترین موزه‌های کشور به‌شمار می‌آید و بیش از ۲۵۰۰ اثر از هنرمندان معاصر ایران و دیگر کشورها را دارد. همچنین دو گنجینه از علی‌اکبر صنعتی و سهراب سپهری در این موزه نگهداری می‌شود.

وی افزود: در روزهای برگزاری این جشنواره در تماشاخانه پارس، از فیلم مرحوم استاد محمدعلی امام رونمایی خواهیم کرد. او سهم زیادی در تعلیم نقاشی داشت. همچنین سه پیشکسوت یعنی علی خالقی، ایرج یزدان‌پناه و هژبر ابراهیمی تقدیر خواهند شد. بازدید از مکان‌های تاریخی کرمان و نگارخانه‌ها را نیز در برنامه‌های این جشنواره گنجانده‌ایم. کتاب موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان نیز تهیه می‌شود.

در ادامه این نشست، رضوان صادق‌زاده – دبیر این جشنواره – اظهار کرد: این رویداد یکی از پرمشغله‌ترین جشنواره‌هاست. ۲۷ استاد از تهران به این جشنواره دعوت شده‌اند و ۹ نفر نیز داور هستند. یکی از تفاوت‌های این جشنواره با سایر جشنواره‌ها این است که خود را ملزم می‌داند و بهترین‌ها را انتخاب می‌کند.

او توضیح داد: ما دو روز کارگاه آموزشی برگزار می‌کنیم و بعد از آن، آثار هنرمندان داوری می‌شود.

صادق‌زاده بیان کرد: ما این رویداد را در ۹ رشته برگزار می‌کنیم و در هر رشته، سه نفر برگزیده بدون رتبه‌بندی داریم و به هر نفر، دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جایزه داده می‌شود.

ملانوروزی درباره این جشنواره گفت: طبق توافقی که ما با اصفهان و دیگر شهرستان‌ها داریم، اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد هزینه‌های این جشنواره را پرداخت می‌کند؛ اما هزینه میزبانی و اسکان افراد، برعهده استان است. تقریبا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه برای برگزاری این رویداد برآورد شده و هر جایزه‌ای بخواهد به برگزیده‌ها داده شود، هزینه آن برعهده اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد است.

صادق‌زاده در این‌باره توضیح داد: دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای یک جشنواره، جایزه زیادی نیست؛ اما تصور من این است که چون ۲۷ نفر انتخاب می‌شوند، پولی که در کل هزینه می‌شود کمابیش با جشنواره‌های دیگر، یکسان خواهد بود. اگر امکان داشت که تعداد برگزیدگان را کم کنیم، یا مبلغ جایزه را بالا ببریم، شرکت‌کنندگان بیشتری در جشنواره حضور پیدا می‌کردند.

دبیر این جشنواره بیان کرد: ما بعد از تمام شدن این رویداد، کار خاصی با برگزیدگان نداریم، به‌جز این‌که آن‌ها را به جشنواره فجر یا بی‌ینال‌های مختلف معرفی کنیم. این افراد بعدها خودشان به داور تبدیل می‌شوند و در آینده شاهد خواهیم بود عموم داوران از این جشنواره‌ها بیرون می‌آیند.

سپس ملانوروزی گفت: پیش از این‌که من به اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد بیایم، این جشنواره در یک استان برگزار می‌شد؛ اما ما تصمیم گرفتیم، این کار را در استان‌های مختلف انجام دهیم. البته استان‌های محروم بیشتر مد نظر ما هستند. ظرفیت کرمان در حوزه هنرهای تجسمی بالاست. با این‌گونه جشنواره‌ها می‌توان جوان‌ها را به سمت موضوعات بومی منطقه سوق داد.

او ادامه داد: میزبان چنین جشنواره‌هایی باید آمادگی و امکانات اولیه را داشته باشد. بقیه موضوعات هنری قابل حل است. برای ما مهم است، استان نسبت به این کار اهتمام و علاقه‌مندی داشته باشد. به‌دلیل این‌که رسانه‌ها کمتر به حوزه تجسمی می‌پردازند، برخی استان‌ها نسبت به رویدادهای تجسمی تمایل نشان نمی‌دهند.

ملانوروزی اضافه کرد: تبریز در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده و تنها شهری است که آمادگی خود را در این سال برای برگزاری رویدادهای تجسمی اعلام کرده است.

سپس علیزاده گفت: ما تلاش کردیم از امکاناتی که این جشنواره به ما می‌دهد، به‌نحو احسن استفاده کنیم. ما موزه هنرهای معاصر کرمان و هنرستان را برای این جشنواره مرمت و بازسازی کردیم. این موزه کمتر معرفی شده و قرار است در این جشنواره، کتاب آن را چاپ کنیم. از طرفی قرار شده تعامل‌هایی با نگارخانه‌های کرمان شود.

در ادامه، صادق‌زاده نیز توضیح داد: ما در رشته‌های نقاشی، طراحی، خوشنویسی، نگارگری، عکاسی،‌ تصویرسازی، حجم، کاریکاتور و هنر جدید، این رویداد را برگزار می‌کنیم.

دبیر این جشنواره درباره رده سنی شرکت‌کنندگان هم گفت: طبق تعریف بین‌المللی، جوان از ۱۵ تا ۲۴ سالگی را شامل می‌شود. شرکت‌کنندگان ما نیز در همین رده سنی هستند. ما در این دوره، ۸۰۰ نفر شرکت‌کننده داشتیم و در دوره قبل ۷۱۹ نفر بودند. حدود ۲۰۰ نفر از آن‌ها انتخاب شدند. بیشترین آمار شرکت‌کننده را به ترتیب تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان، اردبیل و خراسان رضوی داشتیم.

سپس ملانوروزی درباره تأثیرگذاری این جشنواره بر استان‌های میزبان، گفت: در چهار سالی که ما این جشنواره را برگزار می‌کنیم، تعداد شرکت‌کنندگان از خراسان و اردبیل که در این سال‌ها میزبانی جشنواره را برعهده داشتند، زیاد بوده است. شاید هر جشنواره‌ای آنقدر تأثیرگذاری نداشته باشد. گاهی خود استان‌ها، تعامل کمتری در این زمینه دارند که این موضوع باید آسیب‌شناسی شود. فکر می‌کنم مشکل در خود استان‌هاست که به هنرهای تجسمی نمی‌پردازند.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد معتقد است: نبود توجه و برنامه‌ریزی در کل کشور وجود دارد. نهاد و سازمانی وجود ندارد که پیگیری کند، نفرات برگزیده این جشنواره‌ها را چگونه باید حمایت کرد. رشته‌های تجسمی نسبت به سینما کمتر دیده می‌شوند.

ملانوروزی اظهار کرد:‌ برای هنرمند خیلی مهم است که چه کسی جایزه می‌گیرد و چه استادی روی کار او صحه می‌گذارد. ما سعی کردیم از اساتید درجه یک در این کار استفاده کنیم و این، بهترین جایزه برای فردی است که در راه هنرهای تجسمی قدم می‌گذارد. ما معمولا این افراد را به جشنواره‌های مختلف معرفی می‌کنیم.

او اضافه کرد: ما معمولا برای نخبه‌های‌مان برنامه خاصی نداریم و وزارت ارشاد نیز برای حمایت از برگزیده‌های رویدادهای فرهنگی مختلف، بخشی را اختصاص نداده است.
انتهای پیام

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *