گزارش آنلاین: معاون امور فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امسال چند ویژگی باعث می شود تا مردم ایران، یک عزاداری فوق العاده در ماه محرم داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ما حجت الاسلام حسین روحانی نژاد روز سه شنبه در نشست خبری اعلام برنامه های سازمان تبلیغات اسلامی در ماه محرم با تشریح ویژگی های عزاداری امسال گفت: ایام عزاداری سیدالشهدا علیه السلام همزمان با هفته دفاع مقدس است و از شاعران آئینی و مداحان توقع داریم تا بخشی از سروده ها و اشعار خود را ایثار و شجاعت های رزمندگان و سرداران هشت سال دفاع مقدس اختصاص دهند.
وی از شکست گروه های تروریستی در مناطقی از عراق و سوریه به عنوان دومین ویژگی محرم امسال یاد کرد و گفت: پیروزی های مردمی در دیرالزور و مناطق غربی عراق هم مرز با سوریه باعث تقویت حاکمیت ملی در سوریه و عراق شده و در واقع پیروزی همه مسلمانان محسوب می شود.
روحانی نژاد همچنین گفت: خون شهدای مدافع حرم همچنان می جوشد و برکتی است که به مراسم های عزاداری رونق بیشتری می بخشد، چون این شهیدان و به ویژه محسن حججی به عنوان یک شهید شاخص هیات های مذهبی محسوب می شود که در راه اعتلای اسلام، سر خود را نثار کرد و یاد این شهیدان ظرفیتی برای هیات های عزاداری است.
وی با بیان اینکه 420 دفتر تبلیغات اسلامی در سراسر کشور برای برپایی هرچه باشکوهتر مراسم عزای حسینی مشغول برنامه ریزی و فعالیت هستند، اعلام کرد: بیش از هزار همایش با مشارکت های مالی مردم و نه حمایت دولت در سطح کشور برای مبلغان برگزار می شود.
به گفته روحانی نژاد در این همایش ها مسائلی همچون اخلاص در تبلیغ، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، معضلات حاشیه نشینی شهرها، اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال، بصیرت افزایی و تاکید بر تحکیم بنیان خانواده، افزایش جمعیت و به ویژه پیام های حسینی تبیین می شود.
وی شعار امسال هیات های مذهبی را «سبک زندگی حسینی» اعلام کرد و گفت: بیش از 30 موضوع توسط کارشناسان سازمان تبلیغات اسلامی از درون جامعه دریافت و به مبلغان پیشنهاد شده تا با توجه به وضعیت منطقه ای که برای تبلیغ اعزام می شوند، به تبیین مسائل مورد نیاز مردم بپردازند.

**ساماندهی 53 هزار مبلغ دینی
معاون سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بیش از ۵۳ هزار مبلغ ساماندهی شده و ۱۸ هزار نفر از این افراد در دستگاه‌های دولتی، شرکت ها و موسسات ضمن اقامه عزای حسینی به اقامه نماز می‌پردازند و استقرار تمامی مبلغان از پنج شنبه ۳۰ شهریور تا سیزدهم مهرماه خواهد بود.
وی افزود: گروه‌های ارزیابی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی مشاهدات خود را از این هیات های مذهبی اعلام می کنند و توجه این سازمان بیش از هر چیز به محتوای برنامه های هیات هاست به گونه ای که فعالیت مبلغان و مداحان به ارتقای معرفت دینی و آگاهی مردم و همچنین کاهش آسیب های اجتماعی منجر شود.
این مقام مسئول، مبلغان را به چند گروه تقسیم کرد و گفت: برخی از مبلغان به عنوان مبلغان سنتی شناخته می شوند که به بیان مسائل شرعی و احکام برای مردم می‌پردازند و گروهی دیگر مبلغات یا خانم های جلسه ای که تعداد زیادی هستند و سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه ساماندهی و ارتقای دانش آنان را به عهده دارد.
وی افزود: روحانیان مستقر به صورت بلندمدت در نقاط مختلف کشور استقرار پیدا می‌کنند و این مبلغان در 17 مناسبت در طول سال از سوی حوزه‌های علمیه و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به مناطق مختلف اعزام و برخی مبلغان نیز به عنوان مبلغان متخصص به برخی مناطق اعزام می‌شوند.

** حضور هیات ها در مساجد پررنگ شده است
روحانی نژاد همچنین گفت: یکی دیگر از مسائل مهم در این زمینه پیشگیری از خرافات و موهوماتی است که گاهی از سوی دشمن و یا غفلت افراد صورت می‌گیرد ولی ارزشیابی های گذشته نشان می دهد که حضور هیات های مذهبی در مساجد و حسینیه ها به ویژه توجه به نماز جماعت و نماز ظهر عاشورا از رشد خوبی برخوردار بوده است.
وی با بیان اینکه 70 درصد از محتوای برنامه های هیات های مذهبی مفید است، اظهار داشت: بر اساس گزارش های اعلام شده، میزان قمه زنی در سطح کشور به شدت کاهش پیدا کرده و بسیاری از تصاویری که منتسب به بزرگان بوده و در هیات ها و تکایا نصب می شد، جمع‌آوری و تصاویری از شهیدان دفاع مقدس و شهیدان مدافع حرم جایگزین آن شده است.
روحانی نژاد با ارائه آماری از وضعیت برنامه های هیات های مذهبی گفت: 46درصد از برنامه های هیات ها در مساجد و 22درصد در حسینیه ها برگزار می شود و فقط هشت درصد در منازل و چهار و نیم درصد در بقاع متبرکه است.
وی البته در سال گذشته با اعلام گزارش سال 94 گفت که 43 درصد از هیات ها در مسجد، 23درصد در حسینیه، 13درصد در تکایا، 10درصد در منازل و پنج درصد در بقاع متبرکه برگزار شده بود.
این کارشناس مذهبی با اشاره به برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی برای انتشار کتاب های مداحی و آئینی گفت: کتابچه های اشعار و نوحه از سوی سازمان چاپ و نشر بین الملل در سطح ملی و برخی کتاب ها نیز از سوی موسسه ادبیات هلال به زبان های فارسی، عربی و آذری منتشر می شود و علاقه مندان می توانند برای آشنایی با سبک نوحه ها به سامانه هلال مراجعه کنند.

** ستاد ساماندهی شئون مذهبی در سراسر کشور فعال است
روحانی نژاد گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۶ ستاد ساماندهی شئون فرهنگی را تأسیس کرد که این ستاد علاوه بر مرکز در استان ها و شهرستان ها نیز فعال است و درباره مناسبت‌های مذهبی برنامه‌ریزی می‌کند که از جمله می توان به اطلاعیه این ستاد به مناسبت محرم سال 1439 اشاره کرد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مصوبات ستاد شئون ساماندهی گفت: مصوبات این ستاد لازم الاجراست و گزارش‌هایی نیز از سوی این ستاد به مراکز و مراجع مربوطه ارائه شده و مقامات قضایی نیز به خوبی این گزارش ها و مصوبات را اجرا می‌کنند و تفاهمنامه ای نیز میان سازمان تبلیغات اسلامی و قوه قضاییه به امضا رسید که بند ۱۴ این تفاهمنامه به همین مساله اشاره دارد.

** از روضه های خانگی غفلت نشود
روحانی نژاد گفت: سازمان تبلیغات اسلامی تاکید دارد که از هیئت ها و روضه های خانگی به ویژه در ساختمان ها و برج هایی که ساکنان بسیاری در آنجا زندگی می کنند، غفلت نشود تا جلسات قرآنی و هیات های مذهبی در این مکان ها به سالم سازی فرهنگ کمک کند.

** وضعیت ایستگاه های صلواتی
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فعالیت ایستگاه های صلواتی در کوچه ها و خیابان ها گفت: سازمان تبلیغات اسلامی به این ایستگاه ها مجوز نمی دهد بلکه نیروی انتظامی و شهرداری طبق مقررات با این ایستگاه ها عمل می کند.
روحانی نژاد تاکید کرد: این سازمان موظف است به هیات‌های مذهبی مجوز فعالیت دهد تا در مساجد، حسینیه ها و تکایا که مکانی مشخص دارند یا هیات هایی که به صورت سیار برگزار می شود، برنامه های خود را برگزار کنند.
وی افزود: البته ما نباید از تهدیدهای دشمن غفلت کنیم و شرکت کنندگان در این هیات ها در صورت دیدن هر گونه شیء مشکوک مراتب را به مسئولان هیات اطلاع دهند و مواظب بسته ها و غذاهای مشکوک نیز باشند.
این مقام مسئول از هماهنگی های انجام شده با وزارت کشور و شورای تامین مراکز استان ها سخن گفت تا تدابیر لازم را در این زمینه بیاندیشند.

** بخشی از نذورات را به مردم یمن و میانمار اختصاص دهیم
معاون سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به افزایش نذورات مردم در ماه عزای حسینی خواستار توجه به نذورات فرهنگی شد و پیشنهاد کرد مردم، بخشی از نذورات خود را به مسائل فرهنگی مانند اهدای کتاب یا کمک به مردم یمن و میانمار و مانند آن اختصاص دهند.
وی یادآور شد: ۹۹ درصد از هیات های مذهبی و مداحان، تحت پوشش کانون مداحان و شورای هیئات مذهبی هستند و ممکن است برخی از هیات‌های مذهبی هنوز در نوبت بررسی مجوز باشند ولی به طور قطع می توان گفت که هیات ثبت نشده نداریم.
این کارشناس مذهبی با بیان این که ممکن است برخی مداحان به صورت شاخص مطرح شوند ولی صدا و سیما باید به صورت فراگیر از برنامه های مداحان کشور استفاده کند، درباره رفتار نامناسب معدودی از مداحان گفت: مردم، خطای افراد مبلغ و مداح را به حساب دین نمی‌گذارند و فهم خوب مردم باعث شده این گونه مسائل را تفکیک کنند.

** آئین های منطقه ای را سراسری نکنید
روحانی نژاد گفت: بعضی از آیین های مذهبی در یک شهرستان یا استان برگزار می شود ولی توصیه نمی کنیم که این آیین و مراسم در سراسر کشور تعمیم یابد، مثل قالیشویی مشهد اردهال یا طشت گذاری در اردبیل که خاص این شهرهاست.

** تعداد مساجد کشور دقیق نیست
معاون سازمان تبلیغات اسلامی گفت: برخی منابع از وجود ۷۲ هزار و مسجد حکایت می کند ولی این آمار دقیق نیست و سازمان تبلیغات با ۶۲ هزار مسجد در سطح کشور ارتباط دارد و خدمات فرهنگی به آنان ارائه می دهد، البته برخی مساجد به صورت موردی استفاده می شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره دفاع سازمان تبلیغات از مبلغان و مداحانی که در فضای مجازی تخریب می‌شوند، گفت: همه ما وظیفه داریم از مداحان و مبلغان دفاع کنیم اما اگر از یک مداح یا مبلغ خطایی سر زد، قانونگذار مسیری را مشخص کرده که همان مسیر باید طی شود و مورد رسیدگی قرار گیرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت

  • facebook
  • twitter
  • googleplus
  • linkedIn
  • flickr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *